La construcció del pont tan reivindicat entre Deltebre i Sant Jaume obre noves oportunitats a tots dos municipis. Així ho han entès tots dos ajuntaments, que han decidit crear un consorci per «optimitzar recursos» i alhora tenir més força per pressionar les administracions superiors i resoldre problemes comuns, com ara la regressió del Delta. «La nostra dinàmica de creixement és semblant i com a municipis del Delta tenim els mateixos problemes i les mateixes inquietuds», manifestava ahir l'alcalde de Deltebre, Gervasi Aspa (ERC), pocs minuts després que el ple municipal aprovés per unanimitat la creació de Cogest-Ebre. Fa dues setmanes ho va fer el de Sant Jaume d'Enveja. «A Sant Jaume tenim moltes esperances posades en el nou consorci i esperem que en el futur Sant Jaume i Deltebre no siguen un únic poble, però sí, un únic centre de serveis i oportunitats», assenyalava, per la seua banda, l'alcalde de Sant Jaume, Castor Gonell (PSC).
Ara tots dos ajuntaments han de treballar en l'elaboració dels estatuts del consorci, que es preveu que puga entrar en funcionament l'octubre d'enguany. A grans trets, els objectius d'aquest nou organisme supramunicipal i supracomarcal (Sant Jaume és a la comarca del Montsià i Deltebre, a la del Baix Ebre) són optimitzar serveis, planificar i executar infraestructures, impulsar actuacions de dinamització econòmica i promoció turística, coordinar les policies locals i gestionar el transport urbà i interurbà, entre d'altres.
LLEI DE BARRIS 2009
Un dels problemes comuns Sant Jaume i Deltebre és el de la dispersió urbana. «Tenim una degradació urbanística important amb moltes zones dins el nucli urbà encara per urbanitzar. Al ritme actual, estaríem urbanitzant carrers fins al 2070», va explicar l'alcalde de Deltebre, i va assenyalar que un dels primers projectes del nou consorci serà crear una candidatura per aspirar als ajuts de la llei de barris de l'any 2009 i desencallar aquest problema. Deltebre té uns 100 quilòmetres de vials i Sant Jaume, 38.