El Sichem Defender, de bandera panamenya, tripulació índia i capità israelià, estava ancorat des de fa uns dies al port de Tarragona, on se n'han netejat les bodegues i s'hi han fet algunes proves, però fins ahir no va ser carregat, a raó d'uns 900 metres cúbics l'hora, directament de la xarxa d'Ematsa, amb la supervisió d'una desena de tècnics de l'empresa. L'aigua encara no prové dels pous que s'han recuperat expressament en els darrers mesos al Camp, ni tampoc de la xarxa del Consorci d'Aigües de Tarragona (CAT), que dijous discutirà si en cedeix o no de la que ara sobra de la concessió del minitransvasament de l'Ebre. De fet, l'Agència Catalana de l'Aigua admet que aquest primer carregament servirà sobretot per «comprovar i assegurar» el correcte funcionament de les instal·lacions que s'han fet a tots dos ports, i polir els detalls de l'operació.
Un cop a Barcelona, on l'operació de buidatge pot durar un parell d'hores, l'aigua discorre per 1,5 quilòmetres de nous tubs, que van a parar a dos dipòsits nous. Des d'aquí es bomben, a raó de mil litres per segon i a través d'1,6 quilòmetres més de la xarxa de la Zona Franca, fins al dipòsit central d'Agbar a Cornellà, de 12.210 m³, des d'on es distribuirà a tota l'àrea metropolitana.
TRES MOLLS PREPARATS
Dijous arribarà a Barcelona un segon vaixell procedent de Marsella, i divendres o dissabte ho farà un altre de Tarragona. La intenció és que, d'aquí a un parell de setmanes, surtin d'aquest port dos vaixells carregats d'aigua cada tres dies, durant els dos mesos per als quals, d'entrada, s'ha contractat l'operació. Això serà possible gràcies al fet que s'han adequat al port de Tarragona tres possibles molls des d'on fer l'operació, per no entorpir la seva activitat habitual: el d'inflamables on de fet ja hi havia la canonada des que el 1995 es va dur aigua de l'Ebre a Mallorca, el de La Rioja i el pantalà de Repsol.
Per ara, dos vaixells portaran l'aigua des de Tarragona, i cinc més, des de Marsella. A partir de l'agost, quan estiguin a punt les obres d'adequació, tres més també podran sortir de la dessalinitzadora de Carboneras, a Almeria. Només al Camp, les obres d'adequació, que ha pagat l'ACA, han costat 2,6 milions, si bé en total l'operatiu dels vaixells en costa 44.