| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 9 de novembre de 2024


dijous, 8 de maig de 2008
>

Mor als 65 anys Mercè Sala, la presidenta que va modernitzar Renfe als anys 90

El 1992 va inaugurar la primera línia d'alta velocitat i ara presidia el Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya

M. SÒRIA J. TORRENTS. Barcelona
L'única dona que ha dut les regnes de Renfe, Mercè Sala, va morir la matinada de dimarts a dimecres a l'hospital de Sant Pau de Barcelona, on fa dues setmanes l'havien operat d'un càncer. Fa tot just un mes, la Generalitat li va concedir la Creu de Sant Jordi, encara que ja no va poder recollir la distinció. Durant dotze anys va ser regidora a l'Ajuntament de Barcelona pel PSC, tot i que l'etapa més destacada va ser quan va liderar i modernitzar la companyia ferroviària, entre el 1991 i el 1996. El 1992, de fet, va inaugurar la primera línia d'alta velocitat estatal, entre Madrid i Sevilla. Abans havia presidit Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i actualment era presidenta del Consell de Treball Econòmic i Social de Catalunya (CTESC), un òrgan consultiu del govern.


+ Mercè Sala, durant una entrevista a finals del 2006 al seu despatx. / Foto: A. PUIG

Mercè Sala i Schnorkowski, néta d'un polonès que es va establir a Barcelona, va demostrar aviat que era una dona que anava a contracorrent. D'entrada, va optar per estudiar econòmiques a la Universitat de Barcelona, però la van expulsar per militar en moviments d'esquerra i va haver de completar la llicenciatura a la Universitat de Bilbao. Entre els anys 1971 i 1979 va ser cap del servei d'anàlisi financera i tresoreria del Banc Industrial de Catalunya, del grup Banca Catalana, tasca que va compaginar amb una militància política que la va fer ingressar, el 1975, a Convergència Socialista, un dels embrions del PSC. Va sonar com a candidata al Ministeri de Transports del govern de Felipe González, tot i que a l'abril del 1991 va ser el seu moment definitiu, quan el Consell de Ministres li va confiar la presidència de Renfe en substitució de Julián García Valverde. Fins al juny del 1996 va modernitzar el servei d'aquesta companyia pública. El president de Renfe Operadora, José Salgueiro, va ser ahir una de les personalitats que van lamentar la desaparició de Sala. Segons Salgueiro, la seva feina «va permetre finalitzar el projecte més rellevant de la història del ferrocarril espanyol», amb referència a la inauguració de la primera línia d'alta velocitat estatal, entre Madrid i Sevilla. L'exalcalde de Barcelona Narcís Serra, que va obrir les portes a la carrera política de Sala, va afirmar ahir que quan va ser nomenada presidenta de Renfe, fa disset anys, era un fet «inversemblant». Mentre va ocupar la presidència de Renfe, Sala va mantenir alguns enfrontaments amb els sindicats per algunes convocatòries d'aturades, fins que el 1996, amb l'arribada del PP d'Aznar al poder, va deixar el càrrec i va ser substituïda per Miguel Corsini.

Abans de presidir Renfe, però, Sala ja tenia una llarga trajectòria en la gestió dels serveis de transports, ja que entre els anys 1980 i 1991 va presidir Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), a més de convertir-se, el 1987, en la primera presidenta de la nova Entitat Metropolitana del Transport.



UNA PERSONA «PIONERA»


El 31 de gener de 2006 va ser nomenada presidenta del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya (CTESC), òrgan consultiu del govern català en temes socioeconòmics i laborals, format pels sindicats CCOO i UGT, les patronals Foment i Pimec, i altres entitats dels sectors agrari i marítim. Fonts d'UGT van recordar ahir que Sala «va ser una dona avançada al seu temps», mentre que CCOO va apuntar que Sala ha estat «una gran presidenta del CTESC», ja que ha aconseguit «consolidar» la funció d'aquest òrgan i potenciar la seva presència en la societat catalana. Des de l'àmbit patronal, el president de Foment del Treball, Joan Rosell, va definir Sala com «una persona d'equip, decidida i amb empenta», mentre que el president de Pimec, Josep González, considera que va ser «pionera, avançada al seu temps, i que va demostrar que una dona està capacitada per ocupar llocs de responsabilitat». Fepime també va lloar la seva trajectòria.

La consellera de Treball, Mar Serna, va parlar ahir de l'expresidenta de Renfe com d'«una dona progressista que ha fet grans aportacions en el camp de les relacions laborals i de l'empresa», mentre que el conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, el republicà Josep Huguet, va destacar la tasca que Sala també desenvolupava en l'àmbit universitari, ja que des del 2004 presidia el Consell Social de la Universitat Pompeu Fabra (UPF).



JORDI HEREU PASQUAL MARAGALL JOAN ROSELL JOSEP GONZÁLEZ JOSÉ SALGUEIRO
alcalde de barcelona expresident de la generalitat i exalcalde de barcelona president de foment president de pimec president de renfe
«Va ser una gran responsable política que va saber garantir una gestió pública de qualitat»

«Hauria pogut ser, i hauria hagut de ser, alcaldessa de Barcelona. Almenys a mi m'hauria agradat»

«Al capdavant del CTESC, Mercè Sala va ser una persona d'equip, decidida i amb empenta»

«Sala va demostrar que una dona està capacitada per ocupar llocs de responsabilitat»

«Tot allò que Sala va fer ens ha servit per reforçar el ferrocarril espanyol com un mitjà competitiu»


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Maragall: «Hauria hagut de ser alcaldessa»

>Mor Mercè Sala, la responsable de modernitzar Renfe durant els anys 90

>Mor Mercè Sala, exregidora de l'Ajuntament de Barcelona i presidenta de Renfe als noranta

>Mor Mercè Sala, la presidenta de Renfe que va inaugurar als noranta la primera línia d'alta velocitat

>Mor Mercè Sala, exregidora de l'Ajuntament de Barcelona i presidenta de Renfe als noranta

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.