«A l'estiu hi haurà un col·lapse i ens acusaran als treballadors de fer una vaga encoberta.» Així de contundent i de pessimista es mostra Marco Aurelio Arenas, del sindicat CGT, que juntament amb Miguel Ángel Sánchez, delegat de CEHSA la coordinadora estatal del handling d'Iberia enumera una llarga llista de problemes laborals. Els sindicats es queixen que les empreses paguen tard i sovint malament, ja que de vegades no paguen les hores nocturnes ni respecten les condicions que tenien els treballadors que Iberia va subrogar a Groundforce, Newco i Flightcare. «Això obliga part del comitè a revisar cada mes les nòmines, perquè moltes estan malament», assegura Arenas. També es queixen d'incompliments de la llei de riscos laborals, com el fet que els tractors per traslladar les maletes no tenen un servei de manteniment tot i que estan en funcionament durant 15 hores al dia els 365 dies de l'any. «S'ha arribat a l'absurd d'eximir els treballadors de portar uniforme, ja que un empleat ha de perdre mitja hora si ha d'anar a recollir els guants des de la terminal A a més enllà de la terminal C.» Als empleats que van ser subrogats d'Iberia no se'ls respecten alguns dels drets que ja tenien, com el de gaudir d'un determinat nombre de vols. Dues persones descarreguen l'equipatge de tres avions quan abans que Iberia perdés el servei de terra hi havia tres empleats per fer la mateixa feina en un avió. Hi ha empleades amb reducció de maternitat que tenen problemes per mantenir l'horari que desitgen. I els sous oscil·len entre els 1.450 euros que cobra un subrogat d'Iberia i els 850 que cobra un contractat recentment. «La mobilitat laboral és tan gran que la gent ja ni s'aprèn el nom del que té al costat», assenyala Arenas.
POSAR FI A LA SITUACIÓ
Sánchez reclama que «les companyies posin fi a aquesta situació», tot i que no confia que això succeeixi. El delegat de CEHSA considera que «totes les empreses estan perdent diners i interpreten les normes com els interessa». Els sindicats assenyalen Aena, l'organisme públic que gestiona els aeroports estatals, com el responsable últim del mal funcionament del servei de terra. «Va donar la concessió del handling a les empreses més barates, i aquestes empreses estan incomplint la llei» per poder fer front a l'activitat, segons assegura el representant de la CGT.