La unitat d'investigació dels Mossos d'Esquadra han visitat els aeròdroms i les escoles de vol que hi ha a les comarques del Solsonès, l'Anoia i el Bages, a la recerca del tipus d'avioneta que, segons la denúncia presentada per l'Ajuntament de Castellar de la Ribera, dispersen els núvols de tempestes quan hi ha amenaça de pluja. Es tractaria d'un tipus d'avioneta més gran i més potent que les que acostumen a utilitzar les escoles de vol. Segons els denunciants, aquestes avionetes sembrarien el cel amb iodur de plata per trencar els núvols i evitar les tempestes, una pràctica que ja es portava a terme en els anys trenta del segle passat per salvaguardar les collites de pedregades.
El seguiment dels Mossos es va iniciar a finals del 2007, i des de llavors i fins ahir mateix no s'ha detectat cap avioneta que practiqués la sembra, tot i que, segons els portaveus dels Mossos d'Esquadra, la tasca és complexa, atesa la dificultat de capturar alguna imatge d'aquests vols. Les mateixes fonts assenyalen que des del 2007 s'ha anat recopilant dades i de moment no s'ha tancat la investigació. «Estem obtenint informació i no es descarta que hi pugui haver alguna cosa», assenyala el portaveu.
Les primeres hipòtesis sobre l'origen d'aquests vols apuntaven les asseguradores com a autores d'aquesta activitat, per evitar pagar els danys per pedregades. Altres hipòtesis assenyalen que l'objectiu seria el contrari, i el que s'intentaria amb les avionetes és redistribuir millor les tempestes.
Segons Armengol Riart, membre de l'ADF Sol Verd, durant els treballs de seguiment es va aconseguir fotografiar la matrícula d'una avioneta que després es va correspondre amb una avioneta d'una escola d'avió d'Osca. Ara, i com que continuen els vols, l'Ajuntament de Castellar de la Ribera i l'ADF han contractat els serveis d'un fotògraf per captar més imatges.
D'altra banda, la conselleria d'Interior va rebre tot just ahir la carta de diversos ajuntaments del Solsonès per reclamar que s'investiguin els fets. Fonts d'Interior han assegurat que els municipis obtindran una resposta.
UN PRODUCTE TÒXIC
Els vols d'aquestes avionetes va provocar que a principi d'abril el Consell Comarcal del Solsonès convoqués una jornada per tractar la situació. Un dels participants, el catedràtic de la UPC i doctor en ciències químiques Josep M. Casas i Sabata va reconèixer la pràctica de sembra anys enrere, i va alertar que en el cas que fos certa aquesta activitat seria un cas molt greu, atesa la toxicitat del producte.
COETS I CREMADORS
Durant molt anys es van utilitzar coets i cremadors de iodur de plata per combatre les tempestes, tal com mostra la imatge que il·lustra aquest text i que es recull en el llibre La lluita per l'aigua a Catalunya, del professor de la Universitat de Lleida Ignasi Aldomà. Aquests instruments van ser arraconats a principi del segle XXI per la seva escassa incidència.