Tenen només cinc anys i tots ja han sentit a parlar dels problemes de l'aigua a casa seva: «Saben que han de tancar les aixetes i que se n'ha d'estalviar», explica Lluïsa Barbarà, que és mestra del CEIP Ciutat de Reus, i que assegura que a l'escola, però, sempre se'ls consciencia, des que tenen tres anys «i amb el treball del dia a dia», de la necessitat de tancar les aixetes després de rentar-se les mans quan van al bany. Aquests dies ha estat treballant amb els alumnes de tres, quatre i cinc anys aspectes relacionats amb l'aigua. De fet, tots els alumnes i professors d'aquest centre reusenc dediquen tota aquesta setmana a parlar del recurs natural. Es fan xerrades i tallers, es diuen dites sobre l'aigua, es parla del cicle de l'aigua i també s'utilitza l'aigua sempre poca i controlada per fer experiments musicals, alguns aliments o jocs al pati.
Josep Maria Anguren, que és el cap d'estudis d'aquest centre, explica que s'ha volgut aprofitar tot el problema de la manca d'aigua per dedicar tota la setmana a conscienciar els alumnes de la necessitat que l'estalviïn. Per als més petits s'utilitzen llibres amb dibuixos on es parla dels problemes de l'aigua arreu del món, i els d'edats més avançades fan servir els ordinadors o veuen vídeos en què es tracta el recurs «necessari per a la vida», com poden veure, explica Anguren, a través de les xerrades i els tallers.
Ahir, per exemple, els escolars de quart de primària van participar en un taller adaptat de «Juguem a pares i mares», que l'Ajuntament de Reus porta a tots els centres de la ciutat. Inicialment es tracta d'unes sessions en què una monitora els explica, amb un taller pràctic, la necessitat de crear un món sense diferències de gènere. La sessió ahir es va dedicar a reconèixer els estereotips sexistes de gènere i es va tractar el treball domèstic, els oficis, el joc i el temps de lleure des del punt de vista dels nous rols de masculinitat i feminitat. Però aquesta vegada als escolars també se'ls va ensenyar com estalviar aigua a la cuina.