En concret, els alcaldes volen una anàlisi de cada localitat del Baix Camp, «i extensiu al Camp de Tarragona», de l'estat dels aqüífers i dels nivells dels pous públics i privats, i també de les necessitats d'aigua per beure d'aquí a tres, sis, dotze i divuit mesos. Altres demandes són l'actualització de l'estudi de l'aqüífer Gaià-Francolí –«és de finals del 2006, i des de llavors la situació de sequera s'ha mantingut»–, i que les diferents administracions portin a terme les seves accions amb el consens dels agents econòmics i socials del territori.
Per argumentar la petició, els representants municipals fan constar que «el Baix Camp, per les seves característiques geogràfiques, és una zona amb escassetat de recursos hídrics» i que «en anteriors èpoques de sequera els pous del Camp van patir episodis greus de salinització a causa de la sobreexplotació.» D'altra banda, incideixen en el fet que «el sistema Riudecanyes-Siurana està al 15% de la seva capacitat, i per tant proper al límit de subministrament».
També recorden que hi ha ajuntaments de la comarca que no estan connectats al Consorci d'Aigües de Tarragona (CAT) –gestor del minitransvasament–, i que per tant la seva única font d'aprovisionament són els pous i les mines, i que n'hi ha tres que necessiten camions cisterna per proveir-se d'aigua (Alforja, Riudecols i l'Argentera).
Per acabar, sostenen que «moltes de les economies locals es fonamenten en el sector agrícola», que «aquest representa l'estructura econòmica fonamental de molts pobles» i que «tot i que encara no ha començat la temporada de reg, molts pous i mines del Baix Camp tenen descensos importants quant al seu volum d'aigua».
EL GOVERN DÓNA GARANTIES
L'acord es va consensuar després d'una reunió entre els alcaldes i els representants territorials del Departament de Medi Ambient –Josep Lluís Pau– i de l'ACA –Francesc Benet–. En aquesta trobada, els delegats del govern van garantir als alcaldes el subministrament futur de la comarca. Això va reafirmar l'abstenció dels representants de Reus i Alforja pel que fa a la negativa a l'enviament.