La llei catalana de la vinya i el vi va incloure, el 2002, una nova categoria de vins situada al cim de la piràmide de qualitat: els vins de finca o de terrer. Són definits com «a vins produïts dins una denominació d'origen en un entorn determinat, inferior al terme municipal, amb característiques pròpies i amb un nom lligat a les vinyes del qual s'obtenen vins amb característiques qualitatives especials». A la pràctica és la plasmació d'un vell concepte de la viticultura francesa, molt freqüent a regions com ara Bordeus: el «terroir» i el seu resultant, els vins anomenats «crus», que posteriorment la llei espanyola també reconeixeria com a «pago». La definició de «terrer» encara és matèria de discussió entre els experts, però per simplificar es tracta d'un vi sorgit d'una parcel·la o finca, determinades per les condicions físiques i químiques del sòl i pel clima. És a dir, un vi amb una identitat única.
SOLS DUES REFERÈNCIES
Pels cellers, produir un vi de finca qualificat és car, però també sinònim de prestigi. Com que es requereix un informe previ sobre la parcel·la de la DO corresponent, no va ser fins a final de l'any passat que els primers van sortir al mercat. Ara mateix només n'hi ha dos de certificats: el Clos Morgador, de René Barbier (DOQ Priorat), i Vinos del Terroir, de Sabaté y Coca (DO Penedès), però és només el començament.
Fa sis anys, la casa Torres va decidir elaborar a part de la resta de la producció els vins de les finques Fransola, Mas la Plana, Mas Borràs (DO Penedès) i Milmanda i Grans Muralles (DO Conca de Barberà). Aquests vins –que donen també nom a cinc referències, les més exclusives de la penedesenca– suposen sols l'1% dels 60 milions d'ampolles que elaboren, i l'any passat se'n van vendre 30.000 caixes.
Malgrat això, Torres ha decidit invertir 12 milions d'euros en la construcció a Pacs del Penedès d'un celler dedicat solament a ells, la Bodega Waltraud. Albert Puig, portaveu de Torres, ha explicat: «Senzillament, aquests vins mereixen ser vinificats a part. Com a marca, busquem la singularitat i l'especificitat. L'objectiu és diferenciar-nos en el mercat de gamma alta.»
COBRIR TOT EL MERCAT
La iniciativa respon també a «un canvi generacional. El pare va consolidar la marca i l'actual president, Miguel Ángel Torres, fa una forta aposta pels vins de finca». Mitjançant els vins de finca i amb desenes de referències al mercat, Torres «cobreix tots els nínxols: des del Sangre de Toro, que es pot trobar en un supermercat, fins als vins de finca, dirigits al consum en restaurants d'alta gamma». L'empresa iniciarà aviat el procés de certificació de vi de finca qualificat amb Mas la Plana i la resta de penedesencs.