| |||||
|
dijous, 3 d'abril de 2008 > Els nostres clàssics de la fotografia
Josep Maria Oliveras ha fet una tria d'imatges de 1860 a 1940 per a la mostra itinerant «Miralls amb memòria»DANI CHICANO. Girona Durant quinze mesos, el fotògraf gironí Josep Maria Oliveras s'ha capbussat en fons fotogràfics públics i privats d'arreu de les comarques gironines, per acabar triant unes 150 imatges de fotògrafs gironins o vinculats a les comarques, realitzades entre la segona meitat del segle XIX i la primera del XX, que són les que formen part de la mostra Miralls amb memòria. Fotografia i fotògrafs. Girona 1860-1940 , que es podrà veure a la Casa de Cultura fins al 30 d'abril. La mostra no té cap intenció d'inventariar ni cap afany d'investigació històrica, sinó que el seu discurs expositiu respon més aviat a la mirada de l'especialista, el fotògraf, i a la seva sensibilitat. La mostra té tres vessants: el purament expositiu, un vídeo i l'edició d'un llibre catàleg en què hi han col·laborat diversos escriptors. Oliveras va explicar ahir en la presentació de l'exposició, que s'inaugurarà demà (20.00 h) a la Casa de Cultura de Girona, que les fotos triades són dels fotògrafs que es podrien anomenar «els nostres clàssics», persones que «van fer una feina honesta i clara, a vegades sense més pretensions que la de documentar.» Pel fotògraf gironí, el que ha estat clau per muntar l'exposició ha estat la possibilitat d'accedir als materials originals, negatius de vidre o còpies originals en paper. Se'ls han aplicat les últimes tecnologies digitals per poder fer ampliacions de gran format, la majoria en una proporció de 70x100 centímetres, que permeten fer una relectura de la imatge, observant detalls que en les dimensions originals passaven desapercebuts o eren simplement imperceptibles. L'exposició inclou tres línies: la primera, merament expositiva; la segona, un vídeo que es projecta a les mateixes sales, amb més imatges que les reproduïdes en paper, i la tercera, un llibre catàleg que inclou les col·laboracions de David Iglésias, tècnic d'arxius del Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) i dels escriptors Josep Maria Fonalleras, Lluís Muntada, Vicenç Pagès, Jaume Subirana i Eva Vázquez. Tots ells aporten, per apartats, la seva visió personal, literària, de part de les imatges exposades, des de les quals representen reminiscències d'estius pretèrits que engeguen uns mecanismes d'identificació sobre els quals articula el seu discurs Eva Vázquez, a través de les maneres de mirar de Jaume Subirana, «l'objecte trobat» de Vicenç Pagès que cal reomplir de significat nou o el magnífic passatge epistolar entre Lluís Muntada i Josep Maria Fonalleras a propòsit de diverses imatges post mortem, que els duen a reflexionar sobre la mort, però també sobre l'humor i la vida, la dels personatges que surten a les fotografies, als quals bategen com «els nostres etruscs», segons Fonalleras «gent que va viure i va riure i va plorar i que ara ningú no recorda», diu. Les imatges, que són obra de gairebé una vintena de fotògrafs identificats i alguns d'anònims, procedeixen d'una tretzena d'arxius municipals i d'administracions supramunicipals, a més de diversos fons particulars. La mostra té caràcter itinerant i es podrà veure a l'Escala (maig), Ripoll (agost), Llagostera (tardor-hivern) i Sant Feliu de Guíxols (2009), i d'altres municipis que s'han de concretar. |
|