| |||||
|
diumenge, 9 de març de 2008 > Catalunya aposta pels «pactes de la bossa»
L'Agència de Residus de Catalunya es marca com a fita reduir el 30% de bosses el 2009 i el 50% el 2012. Per assolir-ho, de moment s'aposta per la fórmula dels acords voluntaris amb les empreses de distribució. De totes maneres, Pilar Chiva admet que «de totes maneres estudien la possibilitat d'implementar un impost ecològic si no es compleixen els objectius». Anna Peña, per la seva banda, considera imprescindible una mesura que afecti el conjunt del mercat. «Caldria implementar una taxa de 0,20 euros per unitat per reduir en tan sols un any entre el 60% i el 90% de les bosses», explica Peña. El primer «pacte de la bossa» l'ha firmat el grup d'alimentació Bon Preu supermercats Esclat, Orangutan i Bonpreu que a les comarques gironines té 21 establiments. En el conjunt del Principat va distribuir, l'any 2007, uns 50 milions de bosses de plàstic. «Vam considerar que havíem arribat al límit i que calia apostar per la reducció», afirma David Poudevida, director de Comunicació del grup. El conveni ha suposat començar la campanya Millor que una bossa de plàstic amb l'objectiu de reduir-ne la quantitat un 20%. L'estratègia és doble: per cada 10 euros de compra sense bossa el client rep una bonificació de 2 cèntims. Altrament, es posen a la seva disposició diverses alternatives: bosses compostables de fècula de patata es poden utilitzar per a la recollida de la fracció orgànica així com caixes i bosses reutilitzables. En aquests últims casos es venen a 0,60 cèntims i 1 euro respectivament es poden canviar gratuïtament quan es facin malbé. I és que l'objectiu del grup és «fomentar l'hàbit de la reutilització» com a garantia per reduir el consum de bosses d'un sol ús. Per Poudevida la reacció del consumidor «ha estat extraordinària». Concretament, la primera setmana de la campanya ha suposat deixar de repartir 114.000 bosses una reducció del 15%. D'altra banda, s'han repartit setmanalment vora 10.000 bosses reutilitzables. En cas d'assolir l'objectiu, el grup Bon Preu «es plantejaria per al 2009 fites més ambicioses». David Poudevida també explica que exploren altres camps com ara el del packaging. En aquest sentit treballen per substituir el porexpan el poliestirè expandit per materials amb un menor impacte ambiental. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|