La xarxa d'Aigües Ter-Llobregat (ATL), construïda a principi dels anys 60, registra fins a un 4% de pèrdues, que amb les obres que es fan actualment es rebaixaran a la meitat. La del Consorci de la Costa Brava en té poc menys del 3%, mentre que la del Consorci d'Aigües de Tarragona (CAT), que du al Camp l'aigua de l'Ebre, és la que menys «pèrdues d'ineficiència» registra, un 2,4%, segons dades del 2005. En tot cas, Hernández recordava que les dades no són dolentes comparades amb el conjunt de l'Estat, on la xifra de pèrdues puja al 17%. El Col·legi de Camins, Canals i Ports de Catalunya també troba «acceptable» el rendiment mitjà de les xarxes catalanes, mentre s'espera un estudi detallat que està ultimant. Sigui com sigui, altres experts recordaven ahir que les fuites denunciades ara a la xarxa d'ATL són conseqüència de no haver fet un bon manteniment, «cada 15 anys com a màxim», d'una canonada que ja arriba al final de la seva vida. La del Ter a Trinitat té 47 anys i «la seva amortització està als 50», explicava Josep Antoni Plana Castellví, professor de geografia de la UAB. Fer una nova canonada soterrada «és tècnicament complicat», reconeixia el director del departament de mecànica de fluids de la UPC, Enric Trillas, però «amb tots aquests anys ja s'hauria pogut construir la canonada nova». «El retard només s'explica per un problema polític o de pressupost», segons ell.
NOVA CANONADA EL 2009
Les obres de la nova canonada, de 21,7 quilòmetres, que substituirà la deteriorada, es van iniciar el 2000, i no estaran acabades fins al 2009, segons va avançar el director de l'ACA, que no explicava per què tardaran nou anys. És a dir, per què es destinarà més de la meitat de temps que el que Foment ha necessitat per fer la línia d'alta velocitat de Madrid a Barcelona, de 659 quilòmetres. Les dates que dóna l'ACA es contradiuen. En una nota enviada dijous, deia que ATLL «va iniciar el 2003 les obres» per desdoblar la canonada que perd aigua. En canvi, Hernández deia ahir que el primer tram s'havia acabat el 2002. Ara, tres quartes parts de tota la nova canonada ja estan acabades. L'únic tram que s'està fent de 9.382 metres i un pressupost de 27,9 milions es va començar el 2007 i no estarà acabat fins a l'estiu del 2009. És a dir, que no se sap què va passar del 2003 al 2007; el projecte va estar quatre anys aparcat en algun calaix. Hernández deia que «a principis de legislatura, el 2006, el projecte d'aquest tram va quedar definitivament sense finançament europeu» i es va haver «d'activar» des de l'empresa pública ATLL. El maig del 2007 es licita i s'adjudica amb fons de l'empresa, que en part es recuperen per la disposició addicional tercera de l'Estatut.