| |||||
|
dijous, 21 de febrer de 2008 > Rodalies aigualeix amb una avaria greu l'èxit de l'estrena del TAV cap a Madrid
El TAV arrenca amb 12.000 passatgers el primer dia i una major ocupació des de Barcelona en hora puntaXAVIER MIRÓ. Barcelona El tren d'alta velocitat (TAV) entre Barcelona i Madrid ha fet història el 20 de febrer del 2008 després que la capital catalana hagi hagut d'esperar setze anys. Ho ha fet amb èxit per la puntualitat amb què han arribat la majoria de trens i pel nivell d'ocupació de les places. Però el 20 de febrer ha tornat a fer evident que Catalunya tenia dos grans problemes ferroviaris. La tortuosa construcció del TAV fins a Sants n'era un, i des d'ahir és aigua passada si no hi ha algun daltabaix imprevist. El segon, de més difícil solució, és rodalies i, de retruc, regionals. La construcció del TAV ha desgavellat en diverses ocasions el servei però rodalies té un problema endèmic d'envelliment i falta d'inversió. Un tren s'espatllava ahir a Sant Andreu Comtal i causava retards de més de mitja hora tot el matí a rodalies.
Que Barcelona tenia més expectatives posades en l'estrena del TAV que Madrid ho feia evident ahir al matí la diferència en importància que donaven a la fita les portades dels diaris de les dues ciutats. La resposta inicial dels usuaris ho ha corroborat. Si bé la setmana passada Renfe calculava que la compra de bitllets per internet s'havia repartit a parts iguals entre les dues capitals, en les primeres hores d'estrena d'ahir els trens que sortien de Sants anaven més plens que els que sortien de Puerta de Atocha. El primer de tots els viatges, a les sis del matí, sumava a Sants un centenar de passatgers més que el primer servei que sortia a la mateixa hora des de Madrid. Mentre que el tren que marxava de la capital espanyola a les set ja només duia desenes de passatgers, a Sants en el servei de les vuit del matí encara se superava el centenar. En qualsevol cas, l'estrena de la línia ha estat un èxit amb una ocupació mitjana dels trens d'entre un 50 i un 60% i la previsió d'arribar a un 80% en alguns serveis. Fins a les quatre de la tarda, Renfe tenia comptabilitzats 10.409 bitllets venuts pel dia i comptava arribar als 12.000 amb un increment mitjà d'un 10% del nombre de passatgers que la companyia registra cada dia de manera sobrevinguda tractant-se del dia històric d'estrena l'augment podria ser fins i tot major. La compra per internet s'està convertint en el mitjà que utilitzen la majoria de viatgers. Fins a un 80% de reserves de bitllet s'han fet a través de la xarxa digital. Els primers trens del dia també van arribar a les seves destinacions finals entre cinc i set minuts abans de l'hora prevista. És un marge que Renfe es permet en les taules horàries i que els combois intenten assolir sempre que els és possible. De fet, les velocitats mitjanes de 240 i 250 km/h s'incrementen en trams del viatge fins als 300 i escaig, en què es poden recuperar minuts que s'han perdut en les aturades a les estacions o en les aturades per incidències. La companyia també explica que fins a les quatre de la tarda els trenta trens que havien circulat pel corredor des de primera hora del matí havien arribat tots puntuals a la destinació. Això no vol dir que haguessin arribat a l'hora prevista en punt en totes les estacions. Per exemple, el tren que sortia a les vuit del matí amb destinació final a Sevilla va marxar de Sants amb vuit minuts de retard i a l'estació del Prat va estar aturat deu minuts. Una de les portes automàtiques no estava ben tancada i el conductor va decidir estacionar al Prat per posar-la totalment a punt abans de continuar el viatge. Al Camp de Tarragona va arribar amb divuit minuts de retard i, tot i que en va recuperar pel camí, a Lleida encara arribava quinze minuts després de l'hora prevista. Renfe assegura que, fins a Madrid, probablement va recuperar el quart d'hora circulant a velocitat alta. De fet, és un dels trens inclosos en el 100% de puntualitat a destinació final fins a les quatre de la tarda, segons la companyia. Però Renfe va tenir també ahir la seva creu des de bon matí. En el moment de posar en marxa el servei de trens de l'àrea metropolitana, unes obres nocturnes a l'estació de Sants encara no s'havien acabat i els primers trens no van poder començar a passar. A les cinc del matí havien d'iniciar el servei un tren de la línia C4 de Terrassa i un de la línia C3 nord. No van començar el viatge fins a dos quarts de sis, quan els operaris van enllestir els treballs que l'Adif fa a la nit a l'estació de Sants en el procés de reestructuració de la infraestructura ferroviària. Però l'avaria més greu es va produir a Sant Andreu Comtal, on un tren de la C2 es va espatllar a dos quarts de set i no va poder ser retirat de la via fins a les vuit. En espatllar-se en el tram de via única entre Sant Andreu i Montcada, el comboi va fer aturar tota la circulació del servei, cosa que va provocar retards de més de mitja hora i va afectar milers de passatgers. ELS REGIONALS, CAP AL SUD L'avaria a Sant Andreu Comtal a Barcelona també va afectar els trens de la línia de la costa en direcció a Tarragona. De les set fins a les deu del matí els trens de mitjana distància que feien el recorregut entre Tarragona i Barcelona, i viceversa, també van tenir retards importants. En total va afectar tretze trens i l'espera va ser d'entre 25 i 30 minuts, segons Renfe. L'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) va tocar el voraviu amb un comunitat dur en què compara les prestacions i la situació d'un servei i de l'altre i, si bé és cert que ho fa força irònicament, no ho és menys que aconsegueix, amb algunes dades, posar en evidència quin és l'estat actual de les rodalies barcelonines. Per exemple, mentre que sabem que el tren més ràpid et porta de Barcelona a Madrid en 2 hores i 38 minuts, encara «no sabem quan trigarem de Manresa a Barcelona, de Cervera a Lleida o de Reus a Vilafranca en el futur». És a dir, que la construcció del TAV fins a Sants s'ha assolit amb penes i treballs i setze anys de retard però la línia s'ha estrenat. En canvi, el Ministeri de Foment encara no ha fet públic el pla de reorganització, modernització i inversió de rodalies per posar la xarxa al nivell de la demanda present i futura. L'associació també hi afegeix una altra dada força objectiva. El TAV assoleix velocitats mitjanes de 250 km/h mentre que els trens de rodalies amb prou feines superen els 40 en els trajectes principals. I encara pitjor, aquesta velocitat baixa dels trens de proximitat és inferior el 2008 a la velocitat i al temps de trajecte que el mateix servei utilitzava als anys vuitanta.El candidat d'ICV-EUiA, Joan Herrera, feia ahir un acte explícit. Va «celebrar» l'arribada del TAV fent evident els temps de recorregut a rodalies. Herrera es va traslladar en un tren de la C3 fins a Vic. Cada dia utilitzen la línia unes 27.000 persones. El viatge va ser d'una hora i mitja, el mateix temps que durava l'any 1937 amb tren de vapor. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|