En només 34 minuts un TAV en proves amb periodistes com a únic passatge va enllaçar ahir Barcelona i Tarragona. El tren va sortir de Sants amb sis minuts de retard respecte de l'hora prevista, les dotze del migdia, i va arribar a l'estació del Camp de Tarragona quan faltaven cinc minuts per a tres quarts d'una. Des de Sants fins a la Torrassa, on la línia d'alta velocitat va paral·lela a la de rodalies, el TAV no es diferencia d'un servei convencional: ha de circular-hi a 80 km/h. Passat Bellvitge, el maquinista que es guiava per uns esquemes de conducció semblants a un mapa però que «no eren oficials» va començar a accelerar i a Can Tunis ja anava a 110 km/h. Un cop passada la futura estació intermodal del Prat, el comptaquilòmetres marcava 160. A Martorell el tren Siemens S103 va arribar als 250 km/h, preparava els motor per assolir el límit: 300 km/h a l'altura de Sant Sadurní d'Anoia. La velocitat màxima es podria incrementar fins als 350 km/h d'aquí a un any. Els tècnics d'Adif treballen per passar del nivell 1 al 2 del sistema de control de trànsit ferroviari europeu, l'ERTMS, basat en balises que directament donen informació al tren. Superar la barrera dels 350 km/h és tècnicament impossible segons el director de la línia d'alta velocitat, Antonio Fernández Gil, ja que «ni la via ni els trens estan preparats per fer-ho».
Sense implementar encara el nivell 2 d'ERTMS ja s'ha aconseguit assolir els 340 km/h, però només en trams puntuals com una part més dels més dels 70.000 quilòmetres de proves que es faran en la línia d'alta velocitat entre Barcelona i Madrid. Fernández Gil recordava que el sistema de seguretat europeu es va començar a instal·lar el maig del 2006 en línies d'alta velocitat com ara la de LleidaMadrid i ja s'han rodat 400.000 quilòmetres amb el nivell 1 d'ERTMS.
Els únics trens que poden arribar als 350 km/h són els Siemens S103, els que faran els 17 trajectes diaris entre Barcelona i Madrid. Quan Adif implementi el nivell 2 en els sistemes de seguretat, serà Renfe qui decidirà si incrementa l'oferta comercial d'aquesta línia. Llavors serà possible reduir el temps del trajecte, que a partir de demà es farà en dues hores i 38 minuts a una velocitat mitjana de 300 km/h.
SIS MILIONS DE VIATGERS
La demanda de bitllets per anar des de l'estació de Sants fins a la d'Atocha ha superat les expectatives de la companyia ferroviària. Des del dijous 14 de febrer i fins ahir Renfe havia venut 50.000 bitllets. El director del servei d'alta velocitat i llarga distància de Renfe, Abelardo Carrillo, preveu que en un any utilitzaran aquesta línia sis milions de passatgers. Des de la companyia ferroviària demostren, sempre que en tenen l'oportunitat, que el tren serà més còmode que l'avió. «Els seients del TAV són més amples», va voler evidenciar Carrillo amb una cinta mètrica, i va dir que «en el tren també pots treballar mentre viatges»; per això el director de l'alta velocitat va intentar connectar l'ordinador a la xarxa sense fils, ahir sense gaire èxit.
Els TAV que enllaçaran Barcelona i Madrid substituiran els trens Alvia que fins ara unien les dues ciutats. Aquests Alvia, que poden circular tant per vies d'ample convencional (les de rodalies) com per les d'internacional (les del TAV), oferiran servei a altres línies com ara la que uneix Barcelona i València i reduiran també el temps d'aquest trajecte «uns 30 minuts», segons va explicar Carrillo. Una altra infraestructura que quedarà obsoleta d'aquí a un any serà l'intercanviador de Roda de Berà, que permetia als Alvia passar d'ample convencional a internacional. Durant aquests mesos, però, l'intercanviador encara l'utilitzaran trens de llarg recorregut provinents d'altres punts de l'Estat.