| |||||
|
dimarts, 19 de febrer de 2008 > Les exportacions mantenen les vendes de cava, que cauen al mercat estatal
El negoci dels cellers espanyols que n'elabora baixa un 38% un cop superat l'efecte del boicotEVA POMARES. Barcelona El mercat del cava es va mantenir estable durant el 2007: les vendes, 224,9 milions d'ampolles, solament van augmentar un 0,02% en total. Atès el moment econòmic i les dificultats per les exportacions fora de la zona euro, el consell regulador de la DO Cava ho considera un resultat «magnífic». De fet, han estat les vendes a l'exterior el que ha permès aquest «empat tècnic», perquè al mercat estatal han baixat d'un 3,13%. El motiu és doble: dues empreses han deixat d'elaborar 4,5 milions d'ampolles del segment de preu més ajustat, i, acabat el boicot, les vendes dels 23 cellers espanyols de la DO han caigut en picat.
Només 41.000 ampolles separen les vendes totals del 2006 i les del 2007. Un 56% de les ampolles van anar a parar als 116 països que compren aquest escumós català, i les exportacions van augmentar un 2,6%. Aquest increment significa una recuperació de les vendes exteriors, que el 2006 havien caigut un 4,13% a causa dels problemes de Freixenet la major empresa del sector i també la principal exportadora amb el seu distribuïdor a Alemanya. Els alemanys són els primers compradors i van adquirir 41 milions d'unitats però, malgrat que Freixenet hi ha creat una xarxa de comercialització pròpia, «no hi ha hagut temps encara de recuperar les xifres» del mercat alemany, que l'any passat van rebaixar-se un 10%. A la resta de països, les vendes han pujat un 10,35%, amb la recuperació de mercats com ara el suís, i els augments del Regne Unit (5,1%) i els Estats Units (8,4%). Al Japó, el cinquè mercat pel cava, les vendes estan «estancades». La debilitat del dòlar i el ien enfront de l'euro, que encareix molt les importacions en aquells mercats, no ha restat vendes, almenys de moment. Una altra cosa són els marges comercials. Les empreses del sector han assumit les pèrdues durant els darrers mesos per no perdre quota de mercat enfront d'altres escumosos. Malgrat això, és probable que, si s'allarga la situació del dòlar, les empreses «apugin preus en funció del comportament dels mercats», segons el president de la DO Cava, Gustau Garcia Guillamet. De tota manera, la facturació del sector va assolir els 952 milions d'euros, 75 milions més. D'altra banda, el xampany ha frenat la seva penetració al mercat estatal, i ha passat d'un increment d'un 36% de vendes (2005) a un 9% l'any passat. El competidor del cava té una quota global del 2% a l'Estat, un punt menys als Països Catalans. Per contra, les exportacions de cava a l'Estat francès van créixer un 25%, i es van enfilar al setè lloc de la llarga llista d'importadors. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
>El cava barat ja no és rendible >Les vendes de cava es mantenen gràcies a les exportacions >Les vendes de cava es mantenen gràcies a l'efecte que ha tingut l'exportació |
|