Només 41.000 ampolles separen les vendes totals del 2006 i les del 2007. Un 56% de les ampolles van anar a parar als 116 països que compren aquest escumós català, i les exportacions van augmentar un 2,6%. Aquest increment significa una recuperació de les vendes exteriors, que el 2006 havien caigut un 4,13% a causa dels problemes de Freixenet –la major empresa del sector i també la principal exportadora– amb el seu distribuïdor a Alemanya. Els alemanys són els primers compradors i van adquirir 41 milions d'unitats però, malgrat que Freixenet hi ha creat una xarxa de comercialització pròpia, «no hi ha hagut temps encara de recuperar les xifres» del mercat alemany, que l'any passat van rebaixar-se un 10%.
A la resta de països, les vendes han pujat un 10,35%, amb la recuperació de mercats com ara el suís, i els augments del Regne Unit (5,1%) i els Estats Units (8,4%). Al Japó, el cinquè mercat pel cava, les vendes estan «estancades». La debilitat del dòlar i el ien enfront de l'euro, que encareix molt les importacions en aquells mercats, no ha restat vendes, almenys de moment. Una altra cosa són els marges comercials. Les empreses del sector han assumit les pèrdues durant els darrers mesos per no perdre quota de mercat enfront d'altres escumosos. Malgrat això, és probable que, si s'allarga la situació del dòlar, les empreses «apugin preus en funció del comportament dels mercats», segons el president de la DO Cava, Gustau Garcia Guillamet. De tota manera, la facturació del sector va assolir els 952 milions d'euros, 75 milions més.
D'altra banda, el xampany ha frenat la seva penetració al mercat estatal, i ha passat d'un increment d'un 36% de vendes (2005) a un 9% l'any passat. El competidor del cava té una quota global del 2% a l'Estat, un punt menys als Països Catalans. Per contra, les exportacions de cava a l'Estat francès van créixer un 25%, i es van enfilar al setè lloc de la llarga llista d'importadors.
UNA FLOR NO FA ESTIU
De fet, el repunt del xampany el 2005 es deu al boicot espanyol contra el cava català. Els resultats del 2006 ja indicaven que la tempesta havia passat. El 2007 ho han confirmat: els 23 cellers que elaboren cava fora de Catalunya –d'un total de 275– han experimentat una davallada «espectacular» de vendes. Concretament, d'un 38% enfront del 93% d'increment en ple boicot. Aquests cellers van passar de comprar a les empreses catalanes del sector 306.000 ampolles, per etiquetar i vendre, a 22.000 en el mateix període.
Els cellers que elaboren cava fora de Catalunya han deixat de comercialitzar 1,5 milions d'unitats, un factor que ha pesat en la caiguda del 3,13% de vendes al mercat espanyol, un 44% del total. Gustau Garcia Guillamet ha declarat que seria «desitjable» que els cellers espanyols de la denominació recuperessin els nivells de vendes de l'època del boicot.