Les visites a Barcelona de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, sempre són imprevisibles, i la d'ahir potser l'última abans de les eleccions del 9 de març no va ser cap excepció. Des de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), responsable de la xarxa d'alta velocitat i de l'estació de Sants, deien que qualsevol informació sobre el viatge a la capital catalana d'Álvarez es donaria des de Foment. El ministeri es limitava a afirmar que a les 5 de la tarda es reunirien el president de la Generalitat, José Montilla, i Álvarez al Palau de la Generalitat. Tots els mitjans, però, esperaven la ministra a l'estació a les quatre de la tarda. Arribava a Sants «si no, per què ens han demanat que ho tinguéssim tot tant net?» comentava una senyora de la neteja, però la sorpresa dels periodistes va ser no poder baixar fins a les vies per veure arribar el TAV procedent de l'estació del Camp de Tarragona amb Álvarez. Ni Renfe ni Adif no explicaven qui havia prohibit l'accés dels mitjans a les andanes. Algú en tenia l'exclusiva: un càmera que feia un vídeo institucional. La ministra va sortir veloçment de l'estació amb tot el seguici i ningú no va voler prendre una imatge d'aquell moment com a protesta. Algun usuari indignat va cridar «dimissió, dimissió» quan va reconèixer la responsable de Foment. «He perdut el tren de gust», deia Antoni Ibarz, un dels que van protagonitzar la cridòria. Fins a l'últim moment no es va saber quin dia entraria en funcionament el servei comercial del TAV entre Barcelona i Madrid. Quan faltaven poques hores per a l'arribada de la ministra de Foment a Barcelona, les agències de notícies publicaven que la línia d'alta velocitat es posava en marxa el 19 de febrer. Va ser una sorpresa que Álvarez digués, ras i curt, que els TAV comercials començaven a circular el dia 20. D'aquí a una setmana. I va afegir-hi, intentant fer broma: «El 20 de febrer d'aquest mateix any.» Ja en un to seriós, va admetre que li hauria agradat que «la història hagués estat diferent». «Hem tingut problemes va dir que han complicat la vida dels ciutadans, i per això demano disculpes.» En el mateix sentit, va tenir paraules d'agraïment per als que havien «col·laborat en moments difícils» amb el ministeri, com per exemple l'Ajuntament de l'Hospitalet. Álvarez va fer la breu compareixença al Palau de la Generalitat, on s'havia reunit amb Montilla. Va aparèixer flanquejada pel delegat del govern espanyol, Joan Rangel; el secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán; el president de Renfe, José Salgueiro, i el d'Adif, Antonio González Marín. No hi havia cap representant del govern com havien pactat les dues administracions. La ministra no va demanar disculpes pels retards que acumula la infraestructura i va mostrar-se segura que «els ciutadans entenen la demora de dos mesos». El president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, havia promès que el TAV arribaria el 21 de desembre de l'any passat.
ELS BITLLETS, DEMÀ
La ministra, per la seva banda, va fer un segon anunci: «Els bitllets es posen a la venda a partir del 14 de febrer.» És a dir, demà. Per això està previst que aquest migdia responsables de Renfe expliquin quina és l'oferta comercial.