| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 23 de novembre de 2024


dissabte, 9 de febrer de 2008
>

El TAV ja és aquí

El primer tren d'alta velocitat en proves va entrar a l'estació de Sants ahir quan passaven 20 minuts de les 12 del migdia

PAULA MERCADÉ. Barcelona
El tren d'alta velocitat ha arribat, ara sí, a Barcelona. Un TAV va entrar ahir a l'estació de Sants quan passaven 20 minuts de les 12 del migdia. Era un comboi comercial dels que en un futur uniran Barcelona i Madrid en poc més de dues hores i mitja, però aquest anava sense passatge. Estava provant l'últim tram de túnel entre Bellvitge i l'estació de Sants, en total 4,3 quilòmetres. Els assajos continuaran aquests dies i l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), responsable de l'obra, no pot dir quant de temps s'allargaran. «L'última paraula la tenen els tècnics», diuen. Les proves tenen un ritme trepidant: dilluns es van començar a fer amb un tren dièsel, dijous a la nit van continuar amb un tren laboratori i ahir ja es van fer amb un TAV comercial.


 Foto: ACN ANDREU PUIG

+ A dalt, el primer TAV en proves a Bellvitge i, a baix, el mateix tren quan entra a l'estació de Sants de Barcelona. Foto: ACN ANDREU PUIG

Els primers assajos van començar dilluns. Una locomotora dièsel (model Talgo BT) va recórrer lentament les vies per l'alta velocitat de l'estació de Sants. Era la primera evidència que estava col·locada la via en placa d'ample internacional per al TAV entre Bellvitge –on hi va haver els esvorancs– i Sants. La posada en escena va continuar dijous a la nit amb els assajos d'un altre actor secundari. Llavors entrava a Sants el tren laboratori, un Séneca amb morro d'ànec. Els seus moviments eren més àgils ja que agafava l'energia de la catenària. En aquest moment ja es podria assegurar que tot el tram final del TAV estava electrificat i tenia tensió. El Séneca és el comboi que supervisa dinàmicament la via i la catenària de la infraestructura d'alta velocitat, explicaven des d'Adif. Comprova, a més, que funcionin els sistemes de seguretat i comunicació.

A l'entrada a Sants del tren laboratori l'havia de succeir, per força, la pujada a escena del protagonista: el primer TAV. Així va ser. Semblava que no l'esperaven ni els mateixos responsables de premsa d'Adif i de Renfe. Per preparar el públic, format només per periodistes, primer va arribar a Sants el Séneca. Uns quinze minuts més tard, quan passaven 20 minuts de les 12 del migdia, va entrar per la via 4 el TAV, l'estrella. Algú es va atrevir a qualificar aquell moment com a «històric». Era un Siemens S-103 de vuit vagons que circulava en proves sense passatge. Bé, a l'interior d'un dels vagons hi havia uns individus que ni els responsables de premsa d'Adif ni els de Renfe sabien dir qui eren. Ells sí que podran dir que seran els primers a entrar a Barcelona amb un TAV. Per demostrar-ho no van dubtar a fer-se una fotografia amb el tren de fons.

El d'ahir, però, era només un assaig, una de les nombroses proves que es faran aquests dies sense que Adif pugui concretar quant de temps es prolongaran. «L'última paraula la tenen els tècnics», diuen. Aquests també decideixen «sobre la marxa, segons les necessitats», si només es prova un tram o es fa tot el trajecte des de l'estació del Camp de Tarragona fins a la de Sants. Durant la tarda d'ahir, per exemple, no va passar cap TAV per Bellvitge.

Malgrat que Adif no té encara els resultats dels primers assajos, la celeritat amb què es fan fa pensar que aviat es podria posar en marxa el servei comercial que ha d'enllaçar Barcelona amb Madrid en poc més de dues hores i mitja. Oficialment ningú ha donat cap data, l'estrena s'ha de concretar. Tampoc han parlat dels trajectes que diàriament enllaçaran la capital catalana amb la de l'Estat. Fonts de Renfe asseguren que els horaris definitius estan tancats. Mentrestant, els operaris treballen per tenir les andanes a punt polint el terra o traient un envà.

El president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, ha repetit que aquest servei no s'inaugurarà però que ell hi viatjarà. Podria ser el dia 21 de febrer? Un dia abans de l'inici de la campanya electoral i dos mesos després de la primera data promesa per Zapatero per a l'arribada del TAV a Barcelona. O potser el president vindrà abans, el 16 de febrer? Així podria assistir al míting que té previst fer a l'Hospitalet del Llobregat. I si es guarda aquest cop d'efecte per al dia 6 de març? Zapatero vol assistir al penúltim acte del PSC abans de les eleccions. Totes aquestes elucubracions són més pròpies d'una travessa que de la posada en marxa d'un servei tan esperat.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>La data de posada en marxa, la marca la ministra

>La ministra marca la posada en marxa

>L'Audiència tampoc atura el TAV a Girona

>Una avaria en un tren i un cotxe al mig de la via provoquen retards de més d'una hora en els trens entre Figueres i Barcelona

>Els barris afectats per les obres del TAV recuperen part dels ajuts que els va prometre Chacón al desembre

>Trias, contra la pressa amb el TAV

>Foment accelera les proves de l'alta velocitat i ahir va fer arribar un tren buit a Barcelona

>Proves a alta velocitat.

>Foment accelera les proves de l'alta velocitat i ahir va fer arribar un tren buit a Barcelona

>Proves a alta velocitat

>Proves a alta velocitat.

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.