| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 22 de novembre de 2024


dimarts, 5 de febrer de 2008
>

La segona peça del futur barri de la Verneda Industrial

La marxa de Mercedes i Coca-cola obre les portes a la nova àrea residencial

DAVID MARÍN. Barcelona
La decisió de l'Ajuntament de Barcelona d'aclarir quin haurà de ser el futur del solar que ha ocupat fins ara la Mercedes-Benz és la segona pedra que es posa en la construcció d'un futur barri de més de 25.000 habitants a la zona industrial entre els barris de la Verneda, el Bon Pastor i Sant Andreu. La primera es va posar ara fa un any, quan l'Ajuntament va donar llum verd a la construcció de 1.350 habitatges als terrenys de Cobega (Coca-cola) del carrer Guipúscoa.


+ En primer terme, les naus de Cobega, al carrer Guipúscoa. Al seu darrere i cap a la dreta, s'estenen la resta de naus industrials que conformen la Verneda Industrial. Foto: LL.C.

A poc a poc, pren forma el futur barri de la Verneda Industrial, un projecte anunciat el 2003 pel llavors alcalde, Joan Clos, però que avança més lentament que el seu barri germà, el de la Marina de la Zona Franca, on ja s'ha tramitat la requalificació dels antics terrenys industrials i on s'han començat a construir els primers equipaments. En tots dos casos, la idea de l'Ajuntament de Barcelona és reconvertir unes àrees industrials suposadament obsoletes en uns nous barris d'uns 10.000 habitatges, i per tant uns 25.000 habitants cadascun, i amb una reserva d'un 30% de l'espai construït per a oficines i nova activitat econòmica.

Però la de Sant Andreu va més endarrerida. L'àrea d'Urbanisme de l'Ajuntament s'ha trobat un territori molt parcel·lat, amb infinitat de petits propietaris que conviuen també amb peces industrials grans com ara la de Mercedes-Benz, Inoxcrom i Cobega, distribuïdora de Coca-cola a Catalunya. Totes aquestes situacions, difícils d'harmonitzar, van provocar que, l'any 2006, l'Ajuntament renunciés a una modificació general del pla general per al conjunt del sector, com sí que ha fet a la Marina de la Zona Franca, i que decidís tirar endavant la reforma del sector a partir de peces aïllades, a mesura que els propietaris s'hi veiessin amb cor. En lloc de reformar el pla general, l'àrea d'Urbanisme va aprovar un document de criteris que, sense un valor urbanístic legal, sí que assenyala quins són els criteris que haurà de seguir la reforma de cada peça.

Així, les primeres dues peces a reformar són les més grans i amb propietaris únics: Cobega, al sud del sector, i ara Mercedes-Benz, a l'extrem nord. L'Ajuntament va aprovar, el febrer de l'any passat, la requalificació dels terrenys de l'antiga Coca-cola, on es podran fer 1.350 pisos i blocs de fins a quinze plantes d'altura, semblants als més alts que hi ha a l'extrem del carrer Guipúscoa.

En el cas de Mercedes-Benz, l'Ajuntament no ha tramitat encara la reforma urbanística del solar, però sí que ha deixat clar quins són els criteris urbanístics que caldrà aplicar quan el propietari decideixi demanar uns canvis d'usos del sector. Mercedes-Benz té previst mantenir l'activitat fins al juliol. A partir de llavors, el solar quedarà sense ús i amb totes les incògnites en suspens, de manera que el consistori ha volgut marcar les regles del joc abans que quedi sotmès a fortes pressions immobiliàries.



UN TERÇ DEL NOU BARRI
Cobega i Mercedes sumen uns 3.000 habitatges del total de 10.000 que haurà de tenir el futur barri. És a dir, gairebé un terç del total de la Verneda Industrial estarà en marxa un cop el planejament urbanístic d'aquestes dues peces comenci a donar fruits. L'Ajuntament trobarà probablement més problemes a l'hora d'afrontar el futur dels solars que hi ha darrere del Triangle Ferroviari, on s'acumulen petits tallers, en una trama urbana irregular i en la qual, a més, s'haurà de preveure l'obertura d'un nou carrer.

Igual que al barri de la Marina de la Zona Franca, l'estratègia de reconvertir aquestes àrees en zona residencial impliquen sobretot l'arribada de la línia 9 del metro i la reforma urbana de zones adjacents (la Fira a la Zona Franca i la zona del TAV a Sant Andreu).



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Els alcaldes socialistes, amb la Sagrera

>Les casernes i el corredor ferroviari del TAV completen un territori en ebullició urbanística

>L'Ajuntament permetrà fer 1.500 pisos als terrenys de Mercedes-Benz a Sant Andreu

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.