| |||||
|
diumenge, 3 de febrer de 2008 > Chacón fa seva l'addicional tercera i promet 12.685 milions per als ferrocarrils catalans
Els altres partits, escèptics, recorden la promesa trencada del traspàs de rodalies i Zaragoza els titlla de «ximples útils» del PPEMILI AGULLÓ. Barcelona La candidata del PSC per Barcelona, Carme Chacón, va desglossar ahir les partides multimilionàries del pla d'inversions ferroviàries de l'Estat a Catalunya 2008-2013. En total, 12.685 milions dels 34.500 que preveu la disposició addicional tercera de l'Estatut per millorar rodalies modernitzant la infraestructura, desdoblant línies i fent-ne dues de noves i fer arribar el TAV de Barcelona fins a França, entre altres actuacions. Els altres partits van rebre l'anunci amb escepticisme, i CiU, ERC i ICV-EUiA van recordar el compromís incomplert per Zapatero de traspassar les rodalies l'1 de gener. Pel secretari d'organització del PSC, José Zaragoza, aquests intents de desgast són un «error estratègic» que converteix aquests partits en «ximples útils» del PP.
La promesa de Chacón, al capdavall, ja està plasmada legalment dins de la disposició addicional tercera de l'Estatut català, però la cap de llista del PSC va alertar, en clau electoral, que «l'únic que pot aturar el ple desplegament de l'Estatut» i els 34.500 milions d'inversió addicional seria «una victòria del PP». Tres dies després de l'anunci de 5.000 milions d'euros per a les rodalies de Madrid, Chacón va anunciar que el PSOE n'invertirà 12.685 a la xarxa ferroviària catalana. De fet, el conseller Joaquim Nadal ja havia esbombat la promesa divendres, quan va corregir la filtració que l'executiu estatal destinaria «més de 10.000 milions» amb les dades del pla d'inversions de més de 12.000 que tenia al calaix. Dels diners, una partida de 6.135 milions es destinaria a rodalies, amb la construcció de l'orbital Vilanova-Mataró i el ramal Cornellà-Castelldefels, el desdoblament dels trams Montcada-Vic i Arenys de Mar-Blanes i l'obertura de tot el tram de mercaderies entre el Papiol i Mollet per al servei de passatgers. La segona assignació, per importància, serien els 4.910 milions per enllestir la connexió del TAV entre Barcelona i França i la connexió del corredor del Mediterrani amb la línia del TAV a Tarragona. També s'invertiria en la xarxa de mercaderies, amb un tercer carril per adaptar a l'ample europeu el tram entre el port de Barcelona i el túnel transpirinenc del TAV, que s'obrirà abans que la resta de línia d'alta velocitat cap a Girona. Pel candidat d'ERC a Barcelona, Joan Ridao, aquests 12.000 milions «no són res de nou, ja que ja estaven previstos al pla estatal d'infraestructures fins al 2020», i va etzibar al PSC que «la ciutadania no és ximple i sap que aquesta nova promesa és 100% electoralista». El candidat d'ICV-EUiA, Joan Herrera, va defensar el pla d'inversions ferroviàries dels ecosocialistes, que proposa 1.000 milions més d'inversió en rodalies per crear noves línies a les quatre demarcacions, a més d'instar l'executiu central a transferir les competències de rodalies a Catalunya abans que comenci la campanya electoral. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|