diumenge, 3 de febrer de 2008 > Peatge a l'ombra per a grans obres
Cada vegada s'utilitza més el sistema del peatge a l'ombra per executar les obres viàries, sobretot les de més envergadura, com ara el desdoblament de Vidreres a la costa d'Alou o més endavant l'ampliació a quatre carrils de l'eix transversal i la C-66 de Besalú a Cornellà del Terri. Aquest sistema de licitació, introduït recentment, funciona com la concessió de les autopistes: l'obra la fa i la paga l'empresa adjudicatària, que també s'encarrega del manteniment durant els anys de concessió, habitualment al voltant de 30. A canvi, l'administració paga un preu estipulat quan s'adjudica el projecte per cada vehicle que ha circulat per la via, amb el qual la concessionària recupera la inversió i obté el benefici. O sigui, és la mateixa Generalitat qui es fa càrrec del peatge. Com a aspectes positius, aquest sistema evita l'endeutament públic i permet executar alhora més obres, però en canvi al final de la concessió l'obra ha costat més que si s'hagués pagat en entregar-se. A les empreses, els garanteix feina a llarg termini, però necessiten el suport d'entitats financeres per cobrir les despeses d'execució de les obres i els comporta un risc perquè depenen del trànsit per recuperar l'inversió.
|