La concentració de transports de mercaderies i passatgers en vaixells de gran tonatge és la principal causa que els ports de Barcelona i Tarragona registrin els valors més alts de contaminació acústica de la costa catalana. En aquestes zones, la intensitat arriba a valors de 190 decibels i supera el llindar de tolerància de dolor de moltes espècies de cetacis. L'excés de soroll pot interferir directament en el sistema vital d'aquestes espècies marines, ja que és a través de la percepció de sons que aquests animals es desenvolupen en el medi i estableixen relació entre ells.
Dels 102 punts de la costa catalana estudiats i on es van registrar els nivells de soroll submarí, a més dels ports de Tarragona i Barcelona, destaca la Costa Brava, especialment el radi d'influència del port de Palamós. Tot i que la intensitat en aquesta àrea és menor, l'estudi destaca que a causa del transit marítim dels vaixells de pesca i també de les embarcacions d'esbarjo a l'estiu, la contaminació acústica és constant al llarg de l'any, la qual cosa pot resultar molt perjudicial per a l'ecosistema marí a llarg termini.
D'altra banda, el mapa acústic constata que les zones amb menys contaminació acústica són el cap de Creus i el delta de l'Ebre. Amb tot, i a causa de la propagació del soroll associat al trànsit marítim, aquestes zones no estan exemptes de contaminació acústica.
L'estudi es va realitzar al llarg de tres mesos a bord del veler científic Íbero, amb què l'Obra Social «la Caixa» porta a terme un programa per conservar la biodiversitat marina.
El resultat de l'informe el va presentar dijous al Cosmocaixa Michel André, director del laboratori i coordinador del projecte que, entre altres objectius, ha de servir per fer compatible l'activitat portuària i marítima amb el món animal. Per aquest motiu, els autors de l'estudi participaran en la redacció d'una normativa que reguli el soroll dins el mar i que, segons assenyalen, es podria aconseguir amb la implantació de sistemes d'insonorització en els motors de les embarcacions per tal de minimitzar-ne el soroll.
El mapa també pretén conscienciar els ciutadans dels efectes del soroll en els ecosistemes marins i especialment en els cetacis, i es configura com la primera eina per gestionar i controlar el soroll de noves rutes marítimes i desenvolupar mesures de mitigació.