| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 23 de novembre de 2024


dimecres, 19 de desembre de 2007
>

El risc d'accident encara és alt o molt alt en un 23% de les carreteres catalanes

Trànsit en culpa els conductors i el RACC creu que millorar les vies és una «assignatura pendent»

SÍLVIA BARROSO. Barcelona
Entre el 2004 i el 2006, el nombre d'accidents mortals i amb ferits greus a Catalunya ha disminuït un 15% tot i que la mobilitat ha crescut un 2,9%. La combinació d'aquestes xifres significa una disminució del 17,4% del risc, però la perillositat encara és elevada o molt elevada en un 23% de les carreteres. Les dades són de l'últim estudi Eurorap, presentat ahir pel RACC i el Servei Català de Trànsit (SCT). La pitjor situació és a les comarques gironines, on un 32,6% dels trams analitzats són d'alt risc. Pel SCT, la culpa és dels conductors i el RACC reclama, com a «assignatura pendent», que s'inverteixi en la qualitat de les carreteres.


+ Un camió accidentat a l'N-II, a l'altura de Sant Julià de Ramis. Foto: LLUÍS SERRAT

«En els últims anys, la xarxa viària catalana ha millorat molt en quantitat, s'han construït molts quilòmetres; ara demanem que s'inverteixi en la millora de la qualitat, que és una assignatura pendent», va advertir ahir Miquel Nadal, director de la Fundació RACC, autora de l'estudi Eurorap a Catalunya. Tot i aquesta petició a l'administració –a la Generalitat, les quatre diputacions i el Ministeri de Foment–, Nadal admetia que a l'Estat espanyol «encara hi ha d'un 20% a un 30% de víctimes mortals que no duien el cinturó i molts accidents amb incidència de l'alcohol, molt més que a la resta d'Europa».

El director de la fundació coincidia amb aquestes paraules amb el director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez Moya, que va insistir durant tota la compareixença en la influència del comportament dels conductors en els accidents. «Si algú va a més velocitat de la que marca el senyal i té un accident, no és culpa de la carretera, el conductor s'ha d'adaptar a les condicions de la via», va repetir en diverses vegades, tot i assegurar que també està d'acord que cal invertir en la millora de la xarxa.

L'última edició de l'estudi Eurorap ha analitzat els accidents mortals i amb ferits greus registrats en 420 trams de carretera en els últims tres anys, del 2004 al 2006. Les àrees estudiades sumen 6.325 quilòmetres, que representen un 52% de la xarxa i un 80% del volum de trànsit.

La conclusió és que el risc ha disminuït en totes les demarcacions, però a les comarques gironines el descens ha estat menor: només un 5,2% dels trams que l'any passat eren a la zona negra i la zona roja del rànquing han passat a la zona de perill moderat o baix. Per tant, a Girona encara hi ha un 32% de trams de risc alt o molt alt, molt per sobre de la mitjana catalana, del 23%. A Tarragona, que va ser la demarcació amb dades més negatives en l'estudi anterior (del 2003 al 2005), el nombre de trams molt perillosos ha disminuït un 10,5% de cop, però encara té un 31,6% dels trams analitzats en la zona roja, només un punt per sota del 32,6% de Girona.



OLOT: EL PUNT MÉS NEGRE
El pitjor punt negre descobert per Eurorap és en un tram molt breu d'una carretera estatal: la variant d'Olot de l'N-260, l'eix pirinenc que va de Portbou cap a l'oest passant per la Garrotxa i el Ripollès. En tan sols 2,3 quilòmetres i en un tram on el volum de trànsit és baix, hi ha dos accidents mortals anuals de mitjana. Els altres tres punts negres són a la carretera local BV-5108, entre Cardedeu i Cànoves i Samalús; a la C-35, entre Parets del Vallès i Granollers, i a la C-14, a coll de Nargó.

Una altra manera d'analitzar el rànquing és tenint en compte els trams amb més concentració d'accidents, que coincideixen amb els més transitats. L'autovia C-31, entre el Prat de Llobregat i l'Hospitalet, i la C-58, entre Barcelona i Cerdanyola del Vallès, són els trams amb més sinistres greus per quilòmetre. A la C-31, en 7,3 quilòmetres hi ha 1,6 accidents mortals o amb ferits greus per cada quilòmetre.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Els camions, sempre al mateix lloc

>Les cambres volen fer el túnel d'Horta per a trens i cotxes amb els diners del pacte Solbes-Castells

>El govern dóna un ultimàtum a Zapatero perquè vagi a les eleccions complint l'Estatut

>Una de cada quatre carreteres catalanes continua sent molt perillosa

>Dues de cada quatre carreteres catalanes continuen sent molt perilloses

>Una de cada quatre carreteres catalanes continua sent molt perillosa

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.