| |||||
|
diumenge, 16 de desembre de 2007 > Un grup de promotors rebaixa els preus dels habitatges per reactivar el sector
La reducció ja arriba a un 40% en promocions a Manresa, Terrassa i Caldes de MalavellaMIQUEL A. LUQUE. Barcelona Els habitatges han de tenir un preu assequible perquè el ciutadans el puguin pagar. Amb aquest objectiu, un grup de promotors catalans ha decidit rebaixar els preus dels pisos per fer front a la desacceleració de la construcció i aconseguir reactivar el sector. A l'octubre, es van constituir en l'Associació Corporativa d'Empresaris Immobiliaris (ACEI), com a entitat sense ànim de lucre, que ara ja disposa d'una vintena de socis. Gràcies a les gestions realitzades per aquest col·lectiu, pisos de 270.000 euros s'estan venent ara a 192.000 euros a Manresa, Terrassa, Caldes de Malavella i municipis de la demarcació de Lleida.
La iniciativa va sorgir fa dos mesos per la inquietud d'una desena de petits i mitjans promotors, que veien que la seva situació perillava a causa de l'aturada de la construcció. Així, es van envoltar d'un equip de professionals economistes i advocats per trobar-hi una solució. «Abaixar els preus és l'única alternativa per desencallar la situació de la construcció», explica el director general d'ACEI, Valentí Oliveras. Aquests empresaris volen trencar la imatge que el promotor s'ha enriquit amb l'increment del valor dels pisos. Oliveras indica que els únics beneficiats del boom immobiliari han estat «els especuladors i els inversos», que han encarit el producte comprant abans d'acabar l'obra. El problema amb què es troben ara els empresaris immobiliaris és que no poden vendre els habitatges perquè els clients no poden pagar-ne l'elevat preu. De retruc, això impedeix que es puguin tirar endavant altres promocions que ja havien començat. Sense vendes, i amb tota l'activitat aturada, el promotor continua pagant interessos amb el risc constant que el banc acabi executant la hipoteca. Per evitar que s'arribi a aquest punt, l'ACEI recomana que l'empresari vengui a preu de cost la primera promoció, entre un 30% i un 40% més barat. Així, tindrà liquiditat per invertir en la compra de sòl a preu més econòmic o per acabar les altres promocions. «El promotor ha de tornar a la realitat», adverteix Oliveras. Fer entendre aquesta reflexió entre els empresaris immobiliaris no està sent fàcil. En aquest sentit, el director general de l'associació admet que «el promotor que ven a preu de cost se sent frustrat». Tot i això, l'ACEI està creixent en el nombre d'associats. El perfil que pot sortir beneficiat amb aquestes mesures són els petits i mitjans promotors. Si aquesta filosofia tira endavant, l'associació confia que al final seran tots els empresaris immobiliaris els que hauran d'aplicar-la si no volen arriscar els seus patrimonis o que surtin a subhasta els seus habitatges. Així mateix, la rebaixa dels preus dels habitatges farà tornar la confiança als ciutadans. «No tenim la vareta màgica, però el sector s'ha parat i hem de tornar a reactivar-lo», assenyala Oliveras. |
|