La Generalitat crearà la societat Aeroports Públics de Catalunya com un hòlding totalment públic que es reservarà «un paper rellevant» en el futur consorci per gestionar amb l'Estat l'aeroport barceloní del Prat i la majoria representativa el 51% als consells d'administració dels aeroports de Girona, Reus, Sabadell, Lleida, la Seu d'Urgell i les Terres de l'Ebre. La negociació amb el govern espanyol per constituir el consorci del Prat i per traspassar els aeroports de Girona, Reus i Sabadell no té un calendari immediat. Nadal revelava ahir que el govern català es dóna els tres anys de marge de la legislatura catalana per als dos acords. Més ràpida anirà la construcció i posada en servei de l'aeroport de Lleida-Alguaire, el primer que construeix la Generalitat. A finals de l'any que ve ha d'estar a punt i la previsió és que tindrà inicialment un trànsit anual de 400.000 passatgers. El que es compartirà amb Andorra a la Seu d'Urgell com a porta d'entrada sud als Pirineus també podria coincidir amb el final de la legislatura. L'aeroport Pirineus-Andorra competirà amb els de Tolosa de Llenguadoc, avui amb 5 milions de passatgers anuals, i l'aragonès d'Osca, i el govern català només espera de l'Estat que en faci viables els permisos duaners com a instal·lació de servei internacional.
El de les Terres de l'Ebre no forma part de la prioritat del govern català i podria haver d'esperar més enllà del 2010. També és el més verd pel que fa a model. De moment la Generalitat li reserva un paper secundari com a equipament amb vols xàrter i serveis d'aerotaxi interns de Catalunya i de suport als serveis públics sanitaris i de bombers de l'Ebre però el director general d'aeroports, Oriol Balaguer, deixa clar que és el pla de negoci que es dissenyarà el que haurà de determinar si és viable fer-hi vols internacionals de caràcter turístic. Pel que fa a aquest aeroport, el conseller de Política Territorial deixa clar que tindrà a prop la competència directa dels aeroports de Castelló i Reus i que caldrà dimensionar-lo tenint en compte aquests dos factors. Als aeroports de la Generalitat cada consell d'administració decidirà el model de gestió propi que ja es preveu que en la majoria dels casos serà públic o mixt, públic i privat, però Nadal deixa clar que també es podrà triar l'opció íntegrament privada en «casos excepcionals». El conseller defensa la viabilitat dels nous aeroports que projecta la Generalitat i recorda que Catalunya i l'Estat espanyol tenen dèficit d'instal·lacions aeroportuàries si es compara amb la densitat existent al centre i nord d'Europa, on es complementen els aeroports de connexió internacional, els aeroports turístics, els de mercaderies, els de negocis, els regionals, els d'aviació esportiva i els de serveis auxiliars.
La nova política aeroportuària de Catalunya s'establirà per mitjà de la societat aeroportuària, la llei d'aeroports i el pla d'aeroports, aeròdroms i heliports que avui es publicarà al DOGC. La llei, per la seva banda, també simplificarà la tramitació urbanística que ara com ara representen els plans especials urbanístics i els plans directors aeroportuaris.