dissabte, 1 de desembre de 2007 > Traspassos, consorcis i 150.2
Traspàs de la xarxa de transports i infraestructures
T.R..
Barcelona També l'Estatut ha de servir per resoldre l'exigència dels manifestants del traspàs de la xarxa de transports i la d'infraestructures a la Generalitat. De fet, una primera fase ha de ser realitat al gener, amb el traspàs de la gestió de rodalies de Renfe si la Generalitat considera que es fa en condicions i amb les inversions garantides. Però el mateix Estatut preveu competència exclusiva de la Generalitat sobre ports, aeroports, heliports i altres infraestructures de transport que no tinguin la qualificació d'interès general. Això vol dir, per exemple, que els aeroports de Girona, Sabadell i Reus haurien de perdre aquesta condició perquè els gestioni la Generalitat. En el cas de l'aeroport, tot i que no s'esmenta explícitament, l'Estatut ja hi preveu la participació de la Generalitat, així com en la gestió de la xarxa viària de l'Estat a Catalunya. Pel que fa al Prat, el tripartit i CiU s'han compromès a negociar un consorci en què les institucions catalanes siguin majoritàries i decisives. En el cas de Renfe, CiU també demana que, a més de la transferència del servei de rodalies, l'Estat traspassi la infraestructura per mitjà de l'article 150.2 vies, catenàries, etcètera, que de moment es preveu que continuarà gestionant l'Adif. L'article 150.2 de la Constitució permet que l'Estat transfereixi competències exclusives a les comunitats autònomes. Aquesta via es va fer servir, per exemple, per a les competències de trànsit.
|