La modificació del pla de reforma interior de la Barceloneta, figura urbanística a través de la qual es podrà desenvolupar el que popularment es coneix com el pla dels ascensors de la Barceloneta, suposarà, de fet, abordar la millora d'aquest barri d'una manera molt més general. Segons va explicar la regidora Itziar González ahir en sortir de la reunió de treball amb veïns i entitats del barri, per redactar el nou document marc del projecte, es farà un estudi ambiental i un informe social en profunditat, instruments que donaran una dimensió de les necessitats del barri. De fet, la intervenció al barri no es limitarà a l'habitatge sinó que serà «d'un urbanisme més integral».
González va anunciar ahir que a banda de la modificació del pla de reforma interior, la Barceloneta també es presentarà per acollir-se a la llei de barris de la Generalitat, a través de la qual el territori podrà rebre recursos econòmics del govern i desenvolupar projectes urbanístics, socials i comunitaris que complementaran la millora del barri.
Responent a la preocupació que alguns veïns han mostrat que la intervenció municipal al barri afavoreixi els especuladors, la regidora va explicar ahir que d'entrada es farà un registre d'habitatges buits. No descarta aplicar a la Barceloneta el dret al tempteig i retracte per vigilar que aquests pisos tinguin ocupació com a habitatge. «Com a administració, el que estem fent és tutelar i portar a terme més mesures per protegir l'habitatge de la Barceloneta», va comentar. També va explicar que la millora dels habitatges, posant-hi ascensors, persegueix com a objectiu últim la permanència dels veïns al barri: «Si les cases estan en condicions, la gent s'hi quedarà a viure.»
«NO VOLEM UN BARRI EN PRECARI»
La presidenta de l'Associació de Veïns de la Barceloneta, Àngels Simarro, va recordar ahir que sempre ha defensat el pla que vol desenvolupar al barri del districte: «Hem d'aprofitar les garanties que ens dóna l'administració, que sempre ens ha dit que cap veí haurà de marxar del barri.» Simarro va manifestar també: «Nosaltres no volem que el barri es vagi degradant i que la precarietat atregui els especuladors privats.» També es va mostrar confiada que les comunitats de propietaris, que al final seran les que hauran d'accedir a posar ascensors a les finques, «estaran disposades a fer-ho, perquè hi ha molta predisposició». Per altra banda, la presidenta de l'associació l'Òstia –fins ara molt crítica amb el pla–, Emília Llorca, va expressar la seva «esperança» que el nou marc jurídic sigui beneficiós per al barri. Llorca va dir que «confia» en la regidora fins que presenti el nou document.