Els dos socis del PSC a l'executiu, ERC i ICV-EUiA, van coincidir ahir a exigir que el servei de rodalies de Renfe sigui prioritari per davant del tren d'alta velocitat, tant pel que fa al restabliment del servei com a la futura planificació de les inversions en infraestructures. També van exigir de nou al govern espanyol que assumeixi les «responsabilitats» derivades del caos ferroviari, amb la dimissió de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez. El portaveu d'ERC al Parlament, Joan Ridao, va acusar l'executiu espanyol de posar sempre per davant l'alta velocitat en el pressupost d'aquesta legislatura, en detriment dels trens de rodalies i els regionals. Tot i que Ridao va admetre que el govern de José Luis Rodríguez Zapatero va heretar «unes infraestructures obsoletes» i un traçat pel TAV pactat per anteriors executius, va assenyalar que la crisi actual es va començar a gestar «fa un any». Per això, va carregar contra la «fatxenderia» i el «menyspreu» d'Álvarez, que no va atendre les reivindicacions de Catalunya. Segons el portaveu parlamentari republicà, en la xarxa de rodalies hi ha hagut 470 avaries el 2007. Per tot plegat, va insistir a demanar la dimissió de la ministra. Perquè si bé va reconèixer que «molt probablement no arreglarà la situació», sí que «tranquil·litzarà molta gent».
El diputat ecosocialista Salvador Milà, en la mateixa línia però sense citar Álvarez, va instar el govern espanyol a assumir «les seves responsabilitats». Milà va defensar que «a l'hora de planificar i acordar les prioritats d'inversió en obres i serveis públics cal posar per davant les que serveixen a la majoria, les de la quotidianitat». Al seu criteri, la situació actual «posa en crisi» el «model» que opta per invertir «en carreteres i autovies», el TAV, el port i l'aeroport, i oblida la xarxa de transport públic.