| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | diumenge, 24 de novembre de 2024


dimecres, 7 de novembre de 2007
>

Les infraestructures irrompen com la principal preocupació dels barcelonins

La crisi ferroviària i l'apagada elèctrica passen factura en el baròmetre d'opinió que elabora l'Ajuntament de Barcelona

DAVID MARÍN. Barcelona
La inseguretat ciutadana i la dificultat per accedir a un habitatge han deixat d'estar al capdavant de les principals preocupacions dels barcelonins. Al seu lloc, ha aparegut amb força la preocupació per la xarxa viària, els transports i les infraestructures. Aquest és el principal problema de la ciutat segons recull el baròmetre trimestral d'opinió que va fer públic ahir l'Ajuntament. Fins ara, aquest assumpte només apareixia de manera testimonial. La crisi ferroviària que es viu a l'àrea de Barcelona, agreujada a partir d'aquest estiu, i l'apagada elèctrica que va afectar la ciutat al juliol explicarien aquest canvi en la percepció dels barcelonins. En l'enquesta, feta a finals de setembre, els ciutadans assenyalen Renfe i Endesa com a principals responsables d'aquests fets.


Un 16,6% dels barcelonins creuen ara que la xarxa viària, els transports i les infraestructures són el principal problema de la ciutat. En el baròmetre anterior, el desembre passat, aquest assumpte només preocupava un 4,5% dels ciutadans. I, anteriorment, sempre ha estat una preocupació minoritària en els baròmetres municipals, amb percentatges entre un 2,6% i un 6,6%.

Ara s'ha convertit en la principal preocupació ciutadana i ha desplaçat del primer lloc la inseguretat ciutadana, l'habitatge i la immigració, que són les tres preocupacions que es van disputant el primer lloc en les enquestes municipals des del 2004.

Un salt tan important en l'estat d'opinió dels barcelonins només es va viure l'estiu del 2005, arran dels problemes de civisme. Aquest problema va saltar del 3,5% del juny del 2005 a un 7,6% l'octubre d'aquell any, i la neteja als carrers va passar del 9,1% a un 12,6%.

Els problemes dels serveis ferroviaris de rodalies, que fa més d'un any i mig que duren però que s'han agreujat a partir d'aquest estiu arran de la proximitat de les obres del TAV al nucli de la xarxa, a Sants, explicarien aquesta nova percepció negativa dels ciutadans d'uns assumptes que, fins ara, no destacava entre les principals preocupacions. A això s'hi uneix l'apagada elèctrica del 28 de juliol, que va deixar a les fosques part de Barcelona durant tres dies seguits i va posar sobre la taula la vulnerabilitat de l'abastament elèctric. L'enquesta pregunta als ciutadans qui creuen que és culpable d'aquests dos assumptes. Com a responsables del desgavell ferroviari, la meitat dels enquestats assenyalen o bé Renfe o bé el govern espanyol. Un 10% en culpen la Generalitat, tot i que encara no té competències en aquest servei. Només un 1,1% en culpen els anteriors governs espanyols del PP, malgrat que els responsables del Ministeri de Foment i els dirigents del PSC hi han insistit sempre que n'han tingut ocasió.

Quant al desgavell elèctric, la meitat dels enquestats en fan responsable Endesa, i només un 8% en culpen Red Eléctrica Española. La Generalitat la culpen un 8,9% dels enquestats; un 7,8% en culpen el govern espanyol, i un 5,4%, l'Ajuntament.

La crisi ferroviària té repercussió electoral? Segons el baròmetre de l'Ajuntament, no. El mapa polític es manté igual, segons la intenció de vot dels enquestats. Baixen lleugerament el PSC i CiU respecte a l'últim baròmetre amb dades electorals, el del març del 2006. Baixa molt més ERC, i en canvi creix de manera notòria ICV-EUiA. Ara bé: la dada més significativa és el creixement dels que diuen que votarien en blanc si ara hi haguessin eleccions municipals: un 9,6%, el doble que l'anterior baròmetre. Si tinguessin representació, els vots en blanc serien la tercera força en el ple municipal. Hereu s'estrena en la valoració de líders i empata amb Xavier Trias. Portabella i Mayol baixen, i Fernández Díaz es manté baix. L'enquesta es va fer amb 800 entrevistes telefòniques els dies 26, 27 i 28 de setembre.



HEREU, «DESAPAREGUT»
D'altra banda, ahir tota l'oposició municipal –CiU, ERC i el PP– va coincidir ahir a assenyalar que l'alcalde de Barcelona, el socialista Jordi Hereu, hagi «desaparegut» davant la crisi ferroviària de l'àrea de Barcelona, segons va recollir l'agència EFE. Xavier Trias va destacar la «falta de lideratge» i la «nul·la capacitat de resposta» d'Hereu i que no s'hagi creat cap gabinet de crisi dins l'Ajuntament. Des del PP, Alberto Fernández Díaz va trobar «injustificables» les raons del Ministeri de Foment per ajornar fins al 30 de novembre com a mínim el restabliment del servei de rodalies. Jordi Portabella (ERC) va proposar ahir una rebaixa d'un terç dels preus de bitllets com a compensació als ciutadans i va reclamar que la regidoria d'Usos del Temps de l'Ajuntament faci alguna cosa pels afectats.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Adif va demanar 35 cops per carta canvis al túnel

>Foment estudiarà si compensa els usuaris un cop restablert el servei de rodalies

>Darrere el brollador

>Es crea la primera plataforma d'afectats per les obres del TAV

>El govern fa seu el fastigueig ciutadà

>Trànsit encara no sap quan aplicarà la limitació dels 80 km/h en període de proves

>El govern demana a l'Estat cartells de disculpes pel caos ferroviari

>Les infraestructures, primera preocupació dels veïns de Barcelona

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.