| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 28 de novembre de 2024


dimarts, 6 de novembre de 2007
>

Punt i a part. Foment decideix prestar amb autobusos el servei de rodalies fins al desembre

La setmana vinent tindrà a punt una via de Sants a Bellvitge però no la reobrirà si això ha d'afectar més usuaris que ara

XAVIER MIRÓ. Barcelona
Arran de la necessitat de donar una data de previsió per al restabliment del servei de rodalies, el Ministeri de Foment anunciava ahir que mantindrà el pla alternatiu de transport per mitjà d'autobusos fins al 30 de novembre. Es tracta de reduir la incertesa amb què els milers de passatgers de rodalies han de fer plans en l'actual situació de crisi però no resol res pel que fa al calendari de restabliment del pas de trens ni al de les obres del tren d'alta velocitat (TAV). En menys d'un parell de setmanes es preveu que estigui a punt per reobrir-se una de les dues vies inutilitzades. Només s'hi restablirà el pas de trens si la reorganització subsegüent de rodalies afecta menys passatgers que l'actual sistema. El calendari és difícil de precisar en el cas de la via afectada pels esvorancs.


+ El president d'Adif i el secretari d'estat d'Infraestructures, ahir. Foto: TONI GARRIGA EFE

Ni una, ni dues ni tres setmanes. Foment treballa amb la idea que els trens no tornin a passar pel corredor de Sants a Bellvitge fins al desembre. A finals d'aquesta setmana, el Ministeri de Foment preveu que les constructores els certificaran la seguretat plena del corredor de la via 1, la més allunyada del túnel del TAV. L'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) la revisarà integralment. Primer, hi farà proves d'inundació per garantir que està perfectament impermeabilitzada i revisarà vies, catenàries i senyalització. Finalment, hi farà circular trens sense passatgers durant 24 hores per posar-la a punt de reobertura. Podrien circular-hi combois en menys de quinze dies però la situació de la via 2, adjacent al túnel del TAV i afectada pels esvorancs, és incerta. Els resultats de les auscultacions i les proves amb radars geotècnics han fet evident que la capa superficial del terreny en 1,5 quilòmetres és inestable. Els substrats profunds són sòlids, però la represa de les excavacions i dels treballs al túnel podrien causar més esvorancs a la capa superficial.

Avui encara no se sap quant duraran els treballs per reforçar el terreny en aquest tram tenint en compte que s'abordaran des de la mateixa plataforma de vies fins a tocar els habitatges. Com que és possible que la via 2 no estigui llesta fins força dies després que la via 1, el Ministeri de Foment vol estudiar bé si val la pena reobrir només aquesta última. S'haurien de fer més canvis al pla alternatiu de transport amb autobusos i probablement s'haurien d'afectar línies de rodalies que avui funcionen amb normalitat. Si es conclou que s'afectarien encara més passatgers dels que avui ho estan, no es farà i s'esperarà a tenir les dues vies a punt. En vista d'aquesta incertesa, el ministeri ha decidit allargar fins al 30 de novembre l'operatiu amb autobusos. Però no es descarta ni reobrir les vies abans ni tampoc fer-ho més tard encara.

I és que a la zona de la via 2 no tan sols s'ha de reforçar amb injeccions de formigó el terreny, sinó que s'ha de garantir l'estanqueïtat del túnel del TAV, la manca de la qual ha causat els esvorancs. Les juntes entre pantalles del túnel per on s'han filtrat els llimbs s'han de segellar des de l'interior i l'exterior.


Davant les preguntes dels periodistes, el secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, repetia ahir que l'error ha estat el procediment constructiu emprat per l'empresa OHL. El problema no és el mètode de construcció en mina establert pel ministeri perquè els trams que han realitzat les altres constructores no han causat esvorancs continuats i el mètode era el mateix. El problema és la manera com OHL executava sobre el terreny el mètode proposat. Els responsables de Foment i Adif admetien ahir que l'error en el segellament de les pantalles del túnel ha desestabilitzat un terreny que fa un segle que suporta sense problemes el pas de trens de Renfe. Segons han demostrat els estudis geotècnics, la capa superior és deficient, tot i que s'ha comportat establement durant dècades. Però, amb les filtracions al túnel del TAV, els esvorancs l'han remogut. Ara es pretén deixar-lo més sòlid del que ha estat mai.

 NOTÍCIES RELACIONADES

>Toyo Ito no vol el túnel del TAV

>Artur Mas demana a Montilla que faci de Sarkozy en el caos ferroviari

>El PP debatrà amb el GTI4 com privatitzar el Prat, que CiU avalaria si Catalunya n'adjudiqués la concessió

>Aturar l'obra a Bàscara

>Un cost de 208 milions

>Punt i a part. Quatre mesos sense Ferrocarrils

>Punt i a part. El cost del caos ferroviari puja als 208 milions d'euros

>Les firmes que cobreixen les línies d'autobús a Barcelona tenen el doble de passatgers

>Punt i a part. La FAVB veu prioritària la seguretat

>Punt i a part. «S'hauria d'evitar fer passar el TAV pel costat de la Sagrada Família»

>Punt i a part. Rodalies preocupa al Meeting Point

>La qüestió és no agafar el tren

>Sense rodalies un mes més / Mas insta Montilla a fer de Sarkozy

>Sense rodalies un mes més / Mas insta Montilla a fer de Sarkozy

>Sense rodalies un mes més / Mas insta Montilla a fer de Sarkozy

>Sense rodalies un mes més

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.