| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 28 de novembre de 2024


dimarts, 6 de novembre de 2007
>

Punt i a part. «S'hauria d'evitar fer passar el TAV pel costat de la Sagrada Família»

L'arquitecte japonès Toyo Ito diu que calen més estudis abans de fer el túnel

PAULA MERCADÉ. Barcelona
L'arquitecte japonès Toyo Ito i l'enginyer Mutsuro Sasaki aconsellen no fer el túnel del tren d'alta velocitat al costat de la Sagrada Família. Saber com es comportarà el subsòl quan es construeixi el túnel i quan hi passin trens és difícil perquè el temple s'està fent per fases i n'hi ha que tenen més de cent anys, explica Ito.


 Foto: GABRIEL MASSANA

 Foto: GABRIEL MASSANA

+ Imatges de la visita d'ahir d'Ito i Sasaki a la Sagrada Família amb l'arquitecte en cap del temple. Foto: GABRIEL MASSANA

Dos dels que es consideren deixebles d'Antoni Gaudí, l'arquitecte japonès Toyo Ito i l'enginyer d'estructures Mutsuro Sasaki veuen una temeritat fer passar el túnel del tren d'alta velocitat (TAV) pel costat de la Sagrada Família com preveu el projecte pendent de licitació del Ministeri de Foment.

Ito, encarregat de fer els principals edificis de l'ampliació de la Fira II, desaconsella foradar el subsòl del carrer Mallorca a tocar del temple perquè diu que «és difícil» que els estudis per garantir la seguretat puguin dir com es comportarà el terreny. Fer aquests informes seria molt fàcil si la Sagrada Família «fos un edifici de nova construcció, però el temple s'està fent per fases i n'hi ha que tenen més de cent anys», afegeix.

Sasaki adverteix que les vibracions que hi haurà en el terreny quan es construeixi el túnel i els moviments del subsòl quan passin trens «pot provocar que s'enfonsi alguna part del temple». Si finalment, però, el TAV travessa Barcelona Sasaki aconsella que es facin més estudis i més detallats que els que ha fet el ministeri de Foment. Per l'expert en estructures, el pes del temple és un altre dels elements a tenir en compte a l'hora de fer els estudis de seguretat addicionals. En aquest sentit, l'arquitecte en cap de la Sagrada Família, Jordi Bonet, recordava que no hi ha cap monument que tingui un túnel com el del TAV tan a prop. «Al ministeri de Medi Ambient i de Foment –explica Bonet– diuen que pel costat de la catedral de Viena també hi passa un túnel, però aquest està a 50 metres de distància. És a dir, 4 vegades més lluny que el que farà passar el TAV per la façana de la Gloria.»


L'arquitecte en cap de la Sagrada Família, Jordi Bonet, assegurava ahir que alguns dels materials antics que s'han fet servir per construir parts del temple són millors que alguns dels que s'han utilitzat més recentment. Els pinacles de la façana de la passió fa uns mesos que estant envoltats perquè van caure dos trossos de vitrall al terra del temple i el patronat no vol que hi hagi cap risc per als turistes. Per assegurar que aquests vitralls aguantin caldrà restaurar-los fent servir una mescla de cal i ciment, com ja s'havia utilitzat antigament, explicava Bonet. I afegia que «algun dels materials més nous donen més problemes que els utilitzats en l'època de Gaudí».
L'arquitecte Toyo Ito i l'enginyer Musturo Sasaki estaven ahir a Barcelona convidats pel patronat de la Sagrada Família amb motiu del 125è aniversari de la col·locació de la primera pedra del temple. Ito i Sasaki van oferir ahir a la tarda una conferència amb el títol Arquitectura, tecnologia i natura que s'esperava que seguirien un miler d'oients. Els dos van parlar de l'arquitectura d'inspiració orgànica, basada en formes de la natura. Sasaki, per exemple, ha ideat un programa informàtic per construir formes que eren impossibles d'idear en l'època de Gaudí. Tot i que ara l'expert en estructures sap com fer tècnicament aquestes formes, no sempre té els materials necessaris per dur-les a terme.

 NOTÍCIES RELACIONADES

>Artur Mas demana a Montilla que faci de Sarkozy en el caos ferroviari

>El PP debatrà amb el GTI4 com privatitzar el Prat, que CiU avalaria si Catalunya n'adjudiqués la concessió

>Punt i a part. El cost del caos ferroviari puja als 208 milions d'euros

>Punt i a part. La FAVB veu prioritària la seguretat

>Punt i a part. Rodalies preocupa al Meeting Point

>Punt i a part. Foment decideix prestar amb autobusos el servei de rodalies fins al desembre

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.