| |||||
|
dimarts, 6 de novembre de 2007 > La Fundació Puntcat busca fórmules per abaratir el cost del domini
En menys de dos anys s'han comptabilitzat 25.000 registresGERARD ARIÑO. Barcelona Els usuaris que vulguin registrar un domini «.cat» han de pagar prop de 75 euros, dotze vegades més que dominis genèrics com ara el «.com» i el «.net», i el triple del domini territorial de l'Estat espanyol, el «.es». . La Fundació Puntcat, l'ens que gestiona el domini, comença a buscar fórmules per abaratir el preu i fer que el nombre de registres augmenti.
El 16 de setembre passat es van acomplir dos anys de l'acceptació del domini «.cat», amb la finalitat d'agrupar els espais web que fan referència a la llengua i la cultura catalanes. El 13 de febrer del 2006 es van començar a registrar els primers webs amb l'epígraf de la cultura catalana i, des d'aleshores, la quantitat d'organismes, empreses, administradors de webs i usuaris particulars que han apostat pel «.cat» ha augmentat fins a arribar als més de 25.000 dominis actuals. En només aquests dos anys, els internautes catalans han situat el «.cat» dins els dominis amb més continguts a escala mundial. En total, s'han indexat fins a quatre milions de documents, cosa que situa l'extensió per la llengua catalana en el cinquè lloc pel que fa a ràtio de documents per domini, al davant d'altres com ara el «.es», el «.com», el «.it» (d'Itàlia) i el «.pt» (de Portugal). Tot i això, un dels reptes de futur és abaratir els costos del domini, que avui es pot adquirir per un preu aproximat de 75 euros, depenent de l'empresa registradora que el comercialitza, molt lluny d'altres com ara el «.com» i el «.net» (5 euros), el francès «.fr» (12 euros), el britànic «.co.uk» (16 euros) i l'espanyol «.es» (25 euros). El motiu d'aquest elevat preu és que el nombre de registres és més baix que en el cas dels altres dominis, segons el director general de la Fundació Puntcat, Jordi Iparraguirre. El dirigent de la fundació que gestiona el domini «.cat» comenta que «la infraestructura és pràcticament la mateixa per a 20.000 dominis que per a 10 milions, i quants més en són, menys ha de pagar cadascun dels registrats»; a més, destaca «el valor afegit de la Fundació Puntcat, que en un futur anunciarà projectes de desenvolupament de la societat de la informació catalanoparlant i de promoció de la cultura i la llengua des d'internet». D'altra banda, a diferència de la majoria dels dominis territorials, el «.cat» que és un domini patrocinat no té una administració pública que actuï de manera directa, fet que impedeix la injecció de diner públic per rebaixar-ne els preus. «A l'Argentina, el govern va regalar dominis .ar', però el .cat' és un actiu que és de tothom», diu Iparraguirre. Per abaixar els preus, la fundació ha engegat iniciatives com ara el repartiment de codis per registrar un domini a un preu més econòmic. Ho va fer en l'última fira de Frankfurt o en les diades de Sant Jordi, i han suposat uns descomptes d'un 60%. Igualment, ha impulsat la creació de plataformes que agrupen usuaris i que aconsegueixen descomptes de les empreses registradores.Iparraguirre indica que el «.cat» no assolirà mai els preus del «.com». |
|