| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | diumenge, 24 de novembre de 2024


dimarts, 6 de novembre de 2007
>

Punt i a part. El cost del caos ferroviari puja als 208 milions d'euros



CLARA RIBAS.

El cost diari del caos ferroviari provocat per les obres del TAV puja a 6,7 milions d'euros, que multiplicats pels quinze dies laborables transcorreguts des de l'incident del 20 d'octubre fins a la previsible recuperació del servei el 30 de novembre, més els 45 dies d'interrupció en el servei dels Ferrocarrils de la Generalitat, elevaran aquesta xifra fins a 208, 7 milions d'euros. Així s'estableix en un estudi elaborat per la patronal de la micro, petita i mitjana empresa de Catalunya, Pimec.

Entre els components del cost, l'estudi estableix el temps personal dels 160.000 usuaris afectats pels incidents. Aquests han d'iniciar els seus desplaçaments cap a les oficines, fàbriques o comerços abans de l'hora habitual i han d'ampliar també el temps destinat al trajecte de retorn a casa. Segons l'estudi això genera una despesa monetària addicional relativament reduïda en concepte de guarderia, cangurs, o menjars fora de casa. No es té en compte el cost que representa la reducció del temps de descans, ni l'impacte sobre la productivitat en el lloc de treball. El cost estimat és de 3,8 milions d'euros, tenint en compte la pèrdua de temps valorada al sou brut mitjà per hora

En una altra partida, hi ha el cost de l'ús obligat del transport privat per als usuaris. Aquesta és una despesa que assumeix l'usuari i que inclou el consum de combustible, peatges, amortització i manteniment del vehicle i aparcament. En total, puja a 210.000 euros.

Per altra banda, dins el cost que les interrupcions suposen per a les empreses, s'hi inclouen diversos conceptes entre els quals hi ha la pèrdua de temps derivada del retard dels empleats per arribar al lloc de treball, punt en què es registra també un cert augment de l'absentisme. A més, hi ha el temps de transport addicional per part de les empreses de la zona afectada en els trasllats de mercaderies i els costos de transport addicionals en els quals incorren les empreses situades fora de la zona afectada a causa dels problemes de congestió del trànsit. El cost diari per a les empreses arriba als 1,4 milions d'euros.

A més, hi ha el lucre cessant dels autònoms; és a dir, la caiguda dels ingressos que afecta aquests treballadors en haver de reduir la jornada laboral. Es calcula que deixen d'ingressar diàriament 271.000 euros.

Finalment, hi ha el cost per a Renfe, Adif i FGC, en el qual hi ha el lucre cessant per bitllets que no es venen, el cost del servei d'autobusos i el de personal d'informació. Pimec el xifra en un milió d'euros.

D'altra banda, UGT va calcular ahir en 87 milions d'euros les hores el cost social, en hores de més dels treballadors per desplaçaments, que té la suspensió de Rodalies fins el 30 de novembre.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>La qüestió és no agafar el tren

>Les firmes que cobreixen les línies d'autobús a Barcelona tenen el doble de passatgers

>Punt i a part. La FAVB veu prioritària la seguretat

>Punt i a part. Rodalies preocupa al Meeting Point

>Artur Mas demana a Montilla que faci de Sarkozy en el caos ferroviari

>El PP debatrà amb el GTI4 com privatitzar el Prat, que CiU avalaria si Catalunya n'adjudiqués la concessió

>Punt i a part. Foment decideix prestar amb autobusos el servei de rodalies fins al desembre

>Punt i a part. «S'hauria d'evitar fer passar el TAV pel costat de la Sagrada Família»

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.