L'esvoranc es va produir cap a les nou del matí i va afectar deu metres de l'andana més propera als pisos del Gornal, en direcció a Barcelona. L'esllavissada del terreny va estar motivada per la filtració d'aigua a les juntes de les pantalles del túnel, fet que arrossega sorra i fang que acaben provocant els esvorancs. El que ha danyat l'andana de l'estació no és l'únic esvoranc que ha aparegut en el traçat de l'Hospitalet, ja que hi ha hagut almenys quinze esllavissades al terreny. Per tot plegat, Adif va ordenar ahir a la unió temporal d'empreses (UTE) que encapçala OHL que aturi l'excavació del túnel queden 700 metres per excavar, el 40% del tram adjudicat a l'UTE i que se centri a estabilitzar la zona. Així ho va explicar durant el matí el director de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, Antonio Fernández Gil, que va aclarir que la prioritat ara és impermeabilitzar les juntes per evitar les filtracions d'aigua que provoquen les esllavissades, continuar la reparació del túnel malmès dissabte passat de Ferrocarrils de la Generalitat i inspeccionar el terreny per assegurar que quan es reprengui la circulació de rodalies es farà amb garanties de seguretat.
El secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, va manifestar la voluntat del govern que el trànsit de rodalies es reprengui el 3 de novembre si és possible, i va especificar que, per garantir la seguretat, d'aquí a tres o quatre dies estarà apuntalat el tren de Ferrocarrils de la Generalitat afectat, a l'altura de l'estació del Gornal. Es controlarà, a més, metre a metre l'estat del terreny on han sorgit els quinze esvorancs. Per això, al llarg d'un quilòmetre del tram l'Hospitalet-Torrassa es revisarà el terreny amb georadars per detectar l'existència de buits en el terreny i omplir-los.
Tot i això, ara per ara queda pendent saber qui executarà els treballs per estabilitzar les zones afectades, ja que el Ministeri de Foment va decidir ahir rescindir el contracte que té amb OHL d'execució del tram de les obres entre Bellvitge i la Torrassa. La constructora, doncs, no continuarà l'excavació del túnel, que ara s'ha d'adjudicar a una altra empresa. Segons fonts de Presidència de la Generalitat, tant la rescissió del contracte com la nova adjudicació seran ràpides perquè OHL ha incomplert els terminis acordats els treballs s'anaven prorrogant des del febrer passat. El secretari de Mobilitat de la Generalitat va veure de bon ull aquesta rescissió perquè va considerar «lamentable» l'actitud d'OHL, especialment perquè la constructora va declarar, després de l'aparició de l'esvoranc, que les esllavissades són un fet habitual en les obres. (Més informació, a les planes de Política).