Una usuària que viatja cada dia entre Segur de Calafell i Barcelona, Maria del Mar Benavente, ho explicava a aquest diari fa dos dies: amb el servei substitutori d'autobús arriba una hora tard a la feina. «L'empresa és flexible i no em posa cap problema, però després he de recuperar aquesta hora o el temps que arribi tard. Això representa que en comptes d'arribar a casa a les sis de la tarda ho faig a les vuit, i tinc una nena petita», deia. Aquest cas és paradigmàtic del que s'estan trobant els prop de 160.000 afectats per les incidències a la xarxa ferroviària, i la UGT ha pres com a mitjana una hora diària per calcular el cost laboral de les incidències: 18,11 euros l'hora extra per 160.000 treballadors i els deu dies laborables que es preveu que duri la interrupció de la circulació entre Bellvitge i Sants. En total, prop de 29 milions d'euros.
Per al sindicat, el cost quantificable no és tanmateix l'única pèrdua que ha provocat les obres del tren d'alta velocitat (TAV). Segons assenyalen des de la UGT, «les hores que els usuaris destinen a la realització dels seus desplaçaments perjudiquen la seva conciliació de la vida laboral i personal per tal de complir amb l'horari de treball». Així, els usuaris de les línies afectades «estan perdent temps que abans destinaven a altres tasques, com ara acompanyar els fills a escola, els estudis, etc.». A més, el fet que molts decideixin sortir abans de casa per arribar puntualment a la feina «suposa una davallada en les hores de son, amb la qual cosa la salut dels treballadors també es veu afectada». Les molèsties i els maldecaps que ocasionen els desplaçaments en autobusos, les rutes alternatives i els desplaçaments, en definitiva, estan augmentant l'estrès dels treballadors, segons denuncia el sindicat.
CCOO HO ESTUDIA
El sindicat CCOO està elaborant per la seva banda un estudi de les repercussions econòmiques que en el món laboral estan provocant els incidents de les obres del TAV. El responsable de mobilitat del sindicat, Manel Ferri, va explicar ahir que el sindicat està treballant per obtenir dades de les hores perdudes, «fet que no és una tasca fàcil». Ferri aclareix que cal tenir en compte no només les pèrdues laborals sinó també l'afectació en la vida personal i familiar. «Hem de traduir la indignació en dades i demanar a l'administració què està fent per quantificar la incidència» del desgavell en les famílies, segons el responsable sindical. Ferri considera que «fa dos anys que tenim incidències, però ara s'ha traspassat la línia vermella».