| |||||
|
dijous, 25 d'octubre de 2007 > Foment acusa OHL de no haver fet els canvis proposats perquè no s'afectés Rodalies
Morlán diu que la constructora té responsabilitats perquè havia d'acabar l'obra al febrer i se li van donar dues pròrroguesXAVIER MIRÓ AGÈNCIES. Barcelona El secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, reblava ahir el clau en l'ofensiva per fer pagar a la constructora OHL els plats trencats de la mala execució del tram de túnel d'alta velocitat que ha afectat greument Rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat. Abans-d'ahir, el govern i Renfe anunciaven públicament que reclamarien a l'empresa la compensació dels danys als dos serveis públics i, ahir, Morlán confirmava que el Ministeri de Foment faria el mateix i, a més, acusava l'empresa de no haver fet els canvis constructius que se li van demanar en l'excavació del túnel per evitar els esvorancs que s'han produït les darreres setmanes. Si s'haguessin adoptat les mesures proposades, «gairebé segur que les incidències no s'haurien produït», concloïa.
El 12 d'agost, el dia que Morlán va instal·lar-se al despatx de Barcelona per coordinar el gabinet de crisi que havia de minimitzar l'afectació sobre rodalies de les obres del tren d'alta velocitat (TAV), ja es va produir un esvoranc en el tram de túnel que excava OHL. Fins a començaments d'octubre no es va conèixer cap més esvoranc que afectés els serveis de Rodalies però des d'aleshores van repetir-se consecutivament. Dilluns de la setmana passada, es produïa el tercer esvoranc en pocs dies i la Generalitat i l'Ajuntament, després de la reunió setmanal del gabinet de crisi, ja deixaven clar que s'havia d'exigir responsabilitats a la constructora per interrompre novament el servei de Rodalies. El secretari d'Estat d'Infraestructures ho admetia per primer cop però no va ser fins dissabte, quan es va produir l'incident més greu en les obres, que Morlán va culpar clarament i directament OHL de fallar de manera continuada en l'execució del tram de túnel sota la seva responsabilitat. Un cop adoptat el pla de transport alternatiu a Rodalies per la situació d'emergència creada dissabte, OHL s'ha situat ja al centre de la crisi. Abans-d'ahir la Generalitat i Renfe anunciaven que li formularien reclamacions patrimonials pels danys als seus serveis ferroviaris. Al mateix dia la cadena SER informava que constructores rivals d'OHL asseguraven que l'empresa utilitzava el retard de l'obra de Barcelona per pressionar el govern de Zapatero per no haver cobrat encara 900 milions pendents de l'expropiació d'una mina quan el ministre de Foment era el popular Álvarez-Cascos. La troca s'enredava de valent. La constructora feia un comunicat en què negava rotundament aquesta hipòtesi i es defensava com ja havia fet en diverses ocasions. El tram excavat era molt complex i el problema de la gran presència d'aigua s'havia agreujat aquells dies més conflictius per les pluges. A més, l'empresa de l'empresari Villar Mir no va dubtar a assegurar a TV3 que havia proposat construir el tram de túnel amb tuneladora i que Foment no ho havia acceptat. Villar Mir no dubtava a qualificar l'obra de la més complexa de la seva vida. Víctor Morlán explicitava públicament ahir que OHL no ha fet cas de les demandes que se li havien fet des del ministeri perquè adoptés mesures constructives amb l'objectiu d'evitar els esvorancs, mesures que haurien evitat el desgavell de les darreres setmanes. El secretari d'Estat d'Infraestructures assegura que, amb els canvis que els tècnics del ministeri van demanar a la constructora que introduís en l'excavació, «gairebé segur que les incidències patides fins ara no s'haurien produït». Morlán confirma que s'ha obert un expedient contra l'empresa i que s'estan preparant les reclamacions patrimonials perquè «a qui no ha complert els seus compromisos contractuals i que ha provocat el tall del servei de Rodalies, no pot ser que no li passi res». El ministeri recordava ahir que OHL havia d'haver enllestit el seu tram de túnel al febrer d'enguany i que el ministeri li ha prorrogat en dues ocasions el contracte. Però a l'agost el ministeri ja es va negar a una tercera pròrroga i des d'aleshores l'empresa està fora de termini. El portaveu del grup de CiU al Senat, Pere Macias, va presentar ahir 400 preguntes al govern espanyol perquè les respongui per escrit sobre diferents aspectes de la xarxa ferroviària de Catalunya, entre les quals destaquen les que fan referència als darrers incidents per l'excavació del túnel del TAV. Macias lamentava l'absència de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, en la compareixença de la tarda per informar sobre les infraestructures de Catalunya, un acte presencial que va recaure en la responsabilitat del ministre d'Indústria, Joan Clos. Per altra banda, el síndic de greuges, Rafael Ribó, qualificava ahir d'«atemptat contra la vida de les persones» el mal funcionament de la xarxa ferroviària de rodalies i els dispositius de transport alternatius per suplir-lo. Celebra però la gratuïtat dels viatges mentre es manté l'excepcionalitat. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|