| |||||
|
dimarts, 23 d'octubre de 2007 > Punt i a part. Rodalies se'n surt com pot en bus
Les administracions eviten el col·lapse el primer dia laboral de transport alternatiu al tren però queden moltes jornadesXAVIER MIRÓ. Barcelona Prova superada el primer dia. El dispositiu de transport d'emergència amb autobusos dissenyat per Foment, la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona per substituir l'inutilitzat corredor de trens entre l'estació de Sants i el Prat va aconseguir ahir evitar el col·lapse en les vies d'accés a Barcelona però avui ja incorporarà modificacions per millorar-lo. I és que els responsables de l'operació hauran d'anar ajustant de pressa les rutes i els mitjans alternatius perquè algunes conseqüències del primer dia de funcionament, tot i ser previsibles, poden complicar les coses els propers dies. Els accessos viaris de Barcelona pel sud van registrar un 10% més de trànsit. Els passatgers descontents per haver perdut més temps que mai pels transbords podrien abocar-se a la carretera.
El problema principal de tot l'operatiu ha estat el de sempre en el mal funcionament de Rodalies: la informació deficient als passatgers. En aquesta ocasió, ha estat sobretot conseqüència de la pressa amb què s'ha hagut de posar en marxa l'operatiu que preveu uns 250 autobusos. Fins dissabte, per fer front als esvorancs regulars que afectaven el corredor de Rodalies per l'excavació del túnel del tren d'alta velocitat (TAV), el Ministeri de Foment només preveia tallar una de les dues vies de tren entre Sants i el Prat. Però dissabte les obres del TAV posaven en perill l'estructura d'un túnel en servei de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) al Gornal i es feia evident el risc d'inestabilitat del terreny en aquest tram. Foment decidia tallar totalment i indefinidament el pas de trens pel corredor de Rodalies. Això obligava a mobilitzar en dos dies flotes d'autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) però també de diversos llocs de l'Estat espanyol que tardarien hores a ser a Barcelona en servei. L'Ajuntament oferia l'avinguda Maria Cristina, a la Fira de Montjuïc, per improvisar una gran terminal de busos i es comprometia a senyalitzar un itinerari de sortida i entrada per la muntanya de Montjuïc i la Zona Franca per no afegir problemes a l'habitualment congestionada Gran Via en hores punta. Era la part més delicada de l'operatiu perquè aquests busos havien de transportar milers de passatgers de la línia del Garraf (C2) de Rodalies de Gavà a la plaça Espanya i viceversa, a més dels específics per als veïns de Viladecans i el Prat també amb destinació a la Fira de Montjuïc. I va funcionar prou bé tot i la major durada del viatge que va suposar per als passatgers, els dubtes en enllaços i transbords i el desconcert absolut d'aquells que no en sabien res i que ahir s'assabentaven a l'estació de Sants que no sortia el tren que esperaven i que havien d'anar fins a la plaça Espanya per agafar un bus que els portaria al Prat, on podrien continuar amb tren cap al Garraf. Tot i que alguns dels conductors d'autobusos, provinents de tot l'Estat, es van perdre en el primer viatge, es va garantir prou rotació per evitar que s'eternitzessin les llargues cues d'espera a la Fira de Montjuïc o a Gavà, cues que sí que es van produir en aquest municipi en l'hora punta del matí. «Hem hagut d'aplicar el pla alternatiu en poques hores i donar la informació al darrer moment. No tots els usuaris estaven perfectament informats del que havia de passar. Dins d'aquest marc no triomfalista, «l'operatiu ha funcionat de manera raonable», afirmava el secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, en una compareixença pública al migdia. Fins a les onze del matí, els autobusos havien substituït 45 trens que habitualment circulen per la línia C2 i havien transportat 16.835 usuaris, entre un 12 i un 16% menys dels que habitualment agafen el tren. De fet, els trens de la línia entre Sant Vicenç de Calders i Gavà anaven força més buits de l'habitual perquè els usuaris informats ja van decidir durant el cap de setmana que es traslladarien fins a la capital catalana en cotxe o a través de la línia C4, que continua operativa des de Sants a través de Vilafranca del Penedès. L'Ajuntament de Barcelona registrava un increment d'un 10% del trànsit pels accessos sud de la ciutat i d'entre un 6 i un 7% per l'autopista del Garraf. Aquest és un dels punts dèbils de l'operatiu que les tres administracions hauran d'intentar que no vagi a més tenint en compte que alguns dels usuaris afectats podrien optar pel cotxe a partir d'avui després de l'experiència d'ahir amb els transbords del tren a l'autobús. Fins a les vuit del vespre, el pla excepcional de transport havia traslladat 75.500 passatgers, dels quals 45.700 fins a Gavà, 10.000 a l'aeroport, 8.200 des de Sant Vicenç provinents de trens de mitja distància i 10.700 des de Tarragona de trens de llarg recorregut. Foment assegurava que el temps màxim de transbord dels trens als busos havia estat de 12 minuts i que en hora punta el viatge de la plaça Espanya a Gavà n'havia durat 25, si bé d'entrada a Barcelona el recorregut s'havia prolongat fins a 50 minuts. Als 600 informadors que treballen des de fa setmanes per atendre els afectats per les incidències a Rodalies, ahir al matí se n'hi afegien 110 i a la tarda era previst que se n'hi incorporessin 40. Cap a la línia C4 a Sant Vicenç de Calders es transbordaven els passatgers dels trens regionals de Tortosa, Lleida, Tarragona, Riba-roja, Casp i Saragossa. Uns 4.085 viatgers de 15 trens van esperar a Sant Vicenç fins a quinze minuts per agafar un tren d'aquesta línia de Rodalies cap a Sants. Fins a Barcelona també es van traslladar en 26 autobusos 1.235 viatgers que havien arribat en Euromed a Tarragona des del Mediterrani i a l'estació del Camp de Tarragona del TAV des de Madrid en els models Alvia o Altaria. La Generalitat va reforçar les línies regulars de busos de Vilanova i Sitges per substituir Rodalies i d'Igualada per substituir la línia de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), que també ha quedat tallada per les obres del TAV al Gornal. La línia de l'Anoia de FGC va perdre ahir al matí un 20% de passatgers. Avui s'habilitarà un carril per als turisme a la C-31 a Gavà perquè els autobusos de rodalies puguin accedir de manera directa a l'autovia. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) reforçarà les línies 82 i 85 de bus entre Gavà i el metro de Cornellà, així com la L10 entre el Prat i el metro de l'hospital de Bellvitge. A més, es crea una nova línia (L83) que unirà Gavà, Viladecans i Sant Boi amb el metro a Cornellà. El túnel de FGC estarà un parell de mesos tancat perquè la prioritat és reprendre la circulació de Rodalies. En aquest cas, la previsió és d'una setmana com a mínim. Les obres d'excavació del túnel del TAV no s'aturaran perquè pels tècnics és bàsic tancar la contravolta de formigó per evitar més problemes de corriments de terres. Però, als treballs d'auscultació del terreny que es fan des de la superfície per trobar els buits que causen moviments, s'hi afegiran ara perforacions internes perquè els tècnics temen que sota el túnel malmès de FGC pot haver-hi una cavitat més gran que la que es percep en superfície. Retardar la data d'arribada del TAV a Sants, prevista pel 21 de desembre, dependrà de la solució constructiva per estabilitzar el terreny. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|