| |||||
|
dimecres, 17 d'octubre de 2007 > Punt i a part. El concurs públic del Bicing preveia que el servei fos ininterromput tota la setmana
L'ens municipal BSM no explica els motius dels horaris actuals i diu que el servei està preparat per operar les 24 horesANNA BALLBONA. Barcelona En l'actualitat el Bicing funciona de diumenge a dijous, de cinc de la matinada a dotze de la nit, i divendres i dissabtes tot el dia, tot i que el plec de clàusules del concurs públic per adjudicar el servei fixava que estigués operatiu les 24 hores del dia durant els set dies de la setmana. El concurs preveia «un reajustament d'horaris», en el cas que «fos necessari», però l'empresa municipal BSM, que gestiona el servei, no ha donat a conèixer els motius de per què el Bicing no és ininterromput, com estava previst inicialment. Un portaveu de BSM ha indicat que «el servei està preparat perquè funcioni les 24 hores del dia» i que això es farà quan ho decideixi l'Ajuntament. El plec de clàusules també establia la implantació d'un abonament de curta durada, que tampoc existeix. «El sistema estarà operatiu les 24 hores del dia, l'adjudicatari haurà d'assegurar el correcte funcionament durant tot el dia», indica el punt de les clàusules del concurs d'adjudicació del Bicing, en referència als horaris. Pel que fa a la tipologia d'abonats establia els de llarga durada (és a dir, els abonats anuals, els únics que existeixen ara), i els de «curta duració» (màxim, una setmana), que es donarien d'alta «prèvia identificació mitjançant una targeta de crèdit». Un portaveu de BSM ha argumentat que no han tirat endavant els abonaments de curta durada per «l'allau» d'abonats que ha tingut el Bicing (l'última xifra oficial indica que arriba a 90.000 abonats). No s'ha d'oblidar, però, que el mes de juliol les empreses de lloguer de bicicletes que operen a la ciutat i l'Ajuntament van acordar que el servei no es pogués utilitzar fent servir la targeta de crèdit directament a les estacions (que seria la fórmula utilitzada per possibilitar aquests abonaments de curta durada). Les empreses de lloguer s'oposaven a aquest ús directe del servei per la «competència deslleial» que els podia suposar. BSM ha assenyalat que Clear Channel, que ofereix el servei, ho fa «amb un nivell de compliment altament satisfactori». «El Bicing funciona correctament», ha conclòs un portaveu de BSM. L'empresa Clear Channel no ha acceptat fer declaracions. Sigui com sigui, aquests aspectes del plec de clàusules que ara no s'estan aplicant són els que van fer que l'empresa JCDecaux decidís no presentar-se al concurs convocat per l'Ajuntament de Barcelona. «Resultava impossible presentar una oferta que fos econòmicament viable i tècnicament ajustada als requisits del plec de condicions», han afirmat des de JCDecaux, una empresa que, com Clear Channel, es dedica a la instal·lació de mobiliari urbà i al servei de lloguer de bicicletes. JCDecaux ha denunciat que «les operacions d'alta d'usuaris temporals», els abonats de curta durada o el servei ininterromput exigien «elevades inversions». Si no es compleixen «les exigències inicials» del plec de condicions, afegeix, es retallen «sensiblement els costos d'explotació». Si la companyia hagués conegut prèviament que aquestes condicions no eren d'«obligat compliment», sí que s'hagués presentat al concurs, argumenta. També indica que no s'han complert els terminis del pla d'instal·lació que s'establien. Per tot plegat, l'empresa creu que aquesta situació suposa una «vulneració dels principis de lliure competència.» L'adjudicació del Bicing a Clear Channel ja va estar envoltada de polèmica. El febrer passat l'aleshores president de l'Institut de Paisatge Urbà i Qualitat de Vida, Jordi Portabella (ERC), va denunciar que aquesta empresa havia incomplert un conveni amb aquest organisme municipal. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|