| |||||
|
dimecres, 17 d'octubre de 2007 > Punt i a part. El RACC rebutja els 80 km/h per errors de càlcul que Medi Ambient minimitza
El govern manté, tot i això, que els nivells de pol·lució baixaran un 7% si es redueix la velocitatEMMA ANSOLA. Barcelona El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) va demostrar ahir un cop més el rebuig enèrgic a la reducció a 80 quilòmetres per hora a les vies principals de la primera corona metropolitana, mesura aprovada pel govern al juliol, i aquesta vegada ho va fer denunciant uns errors que va fer el Departament de Medi Ambient a l'hora de calcular la reducció dels contaminants en funció de la disminució de velocitat i que el govern va situar entre el 12% i el 7% mentre que l'entitat rebaixa aquesta xifra fins a un 3%. El departament diu que el RACC valida uns números que eren de mostreig i no té en compte tots els tipus de vehicles.
Els errors de càlcul hi són però ningú se'n va adonar fins després de l'aprovació del pla, feta al juliol. Va ser el RACC qui va comunicar al departament de Medi Ambient que havia confós un nombre negatiu per un de positiu i que hi havia errors en el resultat d'algunes multiplicacions, la qual cosa feia alterar el resultat dels nivells de reducció dels contaminants, concretament de les partícules en suspensió menors de 10 micres, les PM10. Amb les xifres corregides, el RACC rebaixa fins a un 3% els nivells de reducció de les emissions de PM10 si es disminueix la velocitat de 100 km/h a 80 km/h. En canvi, el departament quantifica aquesta reducció entre un 12% i un 7%. Així es recull a hores d'ara en la fitxa que fa referència a la mesura que obligarà a circular a 80 km/h com a màxim en les principals vies d'entrada i sortida de Barcelona, i que forma part del pla amb 76 mesures més per reduir la contaminació. El pla es pot consultar a la pàgina web del Departament de Medi Ambient, encara amb els errors esmentats pel RACC, ja que l'aprovació del document feta pel govern no permet introduir canvis fins que es torni a reunir la comissió interdepartamental que va donar el vistiplau al pla, segons explicaven ahir fonts del servei de premsa del departament. La directora de Qualitat Ambiental del Departament de Medi Ambient, Mariona Comelles, explicava que la conselleria ja treballa amb les xifres rectificades ja que aquestes no han alterat el resultat final, que és aconseguir una reducció de PM10 d'un 7%, i que les xifres que ha utilitzat el RACC formaven part d'una mostra poc detallada que es va utilitzar com a exemple del que es podia realment aconseguir reduint la velocitat. Un cop s'han fet tots els càlculs, el mostreig només representava un 31% de tot el parc de vehicles, segons tècnics de qualitat de l'aire del departament, la reducció és manté en un 7%. Comelles també va refusar que la congestió de vehicles fos la principal causa de la contaminació com ahir defensava el RACC, que va assegurar que reduir la velocitat pot comportar un augment de la contaminació. Aquests arguments es van mostrar en un estudi que va donar a conèixer ahir la Universitat Politècnica de País Valencià. «La congestió empitjora la pol·lució, però no n'és causa», respon Comelles. El RACC utilitzava ahir aquests arguments per demanar que si bé cal actuar sobre la velocitat, aquesta ha de ser regulada en funció de la congestió, la contaminació i les condicions climàtiques del moment, però sense acotar-ne el límit. El govern no canviarà la mesura i va recordar que aquestes actuacions s'han portat a terme, «amb èxit», a ciutats europees com Rotterdam. La mesura serà vigent a partir de l'1 de novembre i a partir de l'1 de gener del 2008 es multarà. El pla té una vigència de dos anys. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|