La línia del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) està al límit de la seva capacitat. En hora punta, el servei no pot incrementar la freqüència de pas actual. Per fer-ho, és imprescindible prolongar la cua de maniobres de l'estació final de trajecte de plaça Catalunya, una actuació que permetria que els trens agilitessin els girs. Ara el govern ja està redactant el projecte per ampliar aquest túnel de maniobres perquè pugui sortir a informació pública l'any vinent, segons va assegurar el president del govern, José Montilla, en el transcurs del debat de política general. El mateix 2008 es podria posar a licitació el projecte, va assenyalar ahir mateix el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal. Un cop estigui acabada la prolongació del túnel de maniobres encara no se'n saben els terminis, Ferrocarrils podria incrementar fins a un 40 per cent la freqüència de pas de les línies interurbanes Terrassa, Sabadell, Rubí i Universitat Autònoma, va assegurar Nadal.
Responsables del Departament de Política Territorial i Obres Públiques explicaven que la prolongació de la cua seguiria les directrius marcades per l'informe de viabilitat d'aquest projecte elaborat prèviament per l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM). És a dir, el túnel que ara acaba al carrer Pelai continuaria pel carrer Fontanella i s'allargaria fins al passeig de Gràcia, a tocar de la Gran Via. La prolongació del túnel de Ferrocarrils aniria en paral·lel al de la línia 3 del metro de Barcelona i creuaria per sota el pas subterrani de la línia 1, així com el de Rodalies de Renfe, que discorren per la ronda de Sant Pere. La proximitat dels túnels de metro, FGC i Renfe facilitaria que en un futur es pogués començar a idear l'intercanviador central de plaça Catalunya inclòs en el pla director d'infraestructures (PDI), que tot i estar vigent fins al 2010 es començarà a revisar enguany, va explicar Nadal. Aquesta gran estació costaria més de 127 milions d'euros i se'n podrien beneficiar 12.000 persones al dia, recull el PDI. D'aquest projecte, ningú en parlava ahir, i es referien a altres iniciatives més concretes.
MÉS PROJECTES
Montilla va assegurar que quan es revisi el PDI s'inclourà la connexió de Granollers i Sabadell per Polinyà, així com la de SabadellTerrassaBarcelona. Aquesta nova connexió ferroviària del Vallès amb la capital catalana fa inevitable construir el túnel d'Horta, una obra que ICV-EUiA, socis de govern, no veuen de bon ull. Però Nadal ho té clar. L'actual túnel de Vallvidrera s'està quedant petit i cal començar a consensuar per on es farà passar el nou, sense apostar encara per cap projecte concret. De fet, el Departament de Política Territorial reconeix que aquesta proposta està molt verda. L'hauran d'anar aclarint, perquè Nadal avançava que en un futur caldrà construir, a més, un tercer túnel.