La Sagrera, un petit barri obrer situat entre la Meridiana, el Clot i Sant Andreu, es convertirà els pròxims anys en un nou centre de negocis de la ciutat gràcies a l'alta velocitat. L'Ajuntament de Barcelona està a punt d'aprovar de manera definitiva un dels plans urbanístics del corredor ferroviari: el de l'Entorn Sagrera, que és el que més afectació tindrà sobre el nucli del barri.
Al barri fa anys que esperen l'arribada del TAV. De moment ja han viscut un primer canvi important del paisatge amb la conversió del carrer Garcilaso en una avinguda de 45 metres d'ample gràcies a l'enderroc de les cases i fàbriques que hi havia en un dels costats del carrer, que ara es començarà a asfaltar. Però això no ha estat res. Amb el pla Entorn Sagrera, al barri s'hi aixecaran durant els pròxims vuit anys prop de 2.000 habitatges i edificis d'oficines i hotelers. Això, en la façana del barri que dóna a les vies. A la resta del corredor ferroviari fins al nus de la Trinitat s'hi aixecaran un total de 8.000 habitatges més, i edificis espectaculars com ara la torre de Frank Gehry de 34 plantes: una mena de museu Guggenheim de volums irregulars que serà tan alt com la torre Agbar.
PRETENSIONS FARAÒNIQUES
L'associació de veïns de la Sagrera és una ferma defensora del TAV i de la transformació que aportarà al barri, però desconfia de les pretensions faraòniques i de l'excés immobiliari dels projectes que es presenten. De moment, l'entitat ha presentat al·legacions al pla urbanístic Entorn Sagrera demanant una reducció de l'edificabilitat, com també que es consideri zona verda, i no equipament, la llosa que cobrirà les vies.
I és que el pla recull un alt rendiment del sòl que ha estat fins ara industrial i ferroviari. Les illes afectades, entre el pont de Bac de Roda i la rambla Prim, tindran com a mínim nou plantes. I les de més valor immobiliari, les situades davant la futura estació, faran 12 plantes i algunes podran arribar a les 18. En aquesta façana és on es concentraran els usos hotelers (48.500 m²) i d'oficines i comerç (64.436 m²), que es complementaran amb els hotels i les oficines que es faran també amb el pla urbanístic de l'estació. De l'habitatge, la meitat dels 1.900 pisos previstos en aquest sector seran de protecció o dotacionals.
El més beneficiat per la transformació del sòl és el Ministeri de Foment, titular d'un 68,5% del sòl a través de Renfe. L'Ajuntament té un 23,5%, i la resta són petits propietaris.