| |||||
|
divendres, 10 d'agost de 2007 > El govern retreu a la ministra de Foment que «se n'anés corrents» sense aportar solucions
ERC i probablement ICV-IU, com CiU i el PP, també demanaran la dimissió d'Álvarez al Congrés pel col·lapse a CatalunyaÒSCAR MESEGUER. Barcelona El líder d'ICV Joan Saura, va fer ahir, com a president en funcions de la Generalitat, amb el President i màxim dirigent socialista José Montilla encara de vacances exposat a les crítiques de CiU pel seu «silenci», la primera reprovació del govern tripartit a la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, per les reiterades crisis en les infraestructures catalanes. Saura va retreure-li que no hagi donat «més la cara» i que dimarts «se n'anés corrents» sense aportar solucions, una declaració de la Generalitat que desequilibra l'estoïcisme d'un dels tres socis, el PSC, que, ara també en el si del govern, s'ha quedat sol en la defensa de la gestió del PSOE. A Madrid tant ICV com ERC van anar molt més enllà de l'estirada d'orelles de Saura i voldrien la dimissió d'Álvarez.
El conseller socialista de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, un dels que més ha hagut de donar la cara en els darreres dies pels problemes de mobilitat, va voler garantir ahir la cohesió del govern malgrat les crítiques que ERC i ICV, «com a partits autònoms», havien llançat en els darrers dies contra l'executiu espanyol: «El govern de Catalunya és sòlid», va dir Nadal. Però el fet és que un dels membres del seu gabinet, exercint a més de president en funcions, ja havia trencat el silenci de l'executiu català sobre les possibles responsabilitats de l'equip de Zapatero i el PSOE en les crisis de rodalies i de l'autopista AP-7. Va ser en una entrevista a Catalunya Ràdio en què el conseller d'Interior Joan Saura va afirmar que la ministra de Foment «ha vingut poc a Catalunya». «Hauria d'haver vingut més i donar explicacions i pressionar Adif i Renfe perquè això funcionés millor», va afegir-hi. Les seves valoracions van ser menys contundents que les del portaveu parlamentari del seu partit, Jaume Bosch, que va criticar la «prepotència i el tracte» d'Álvarez cap als problemes de Catalunya, però el cop de Saura pot resultar revelador d'indicis d'una primera i a la vegada doble divisió en el si del govern d'entesa. D'un costat, per la crisi de les infraestructures, en què només el PSC defuig enfrontar-se obertament a Madrid, i de l'altre, per les valoracions dels tres socis en el primer aniversari de l'entrada en vigor de l'Estatut. En aquest segon cas és ERC qui es distancia amb les seves crítiques a la funcionalitat del text. A aquests dos eixos de divergència s'afegeix la posició diferenciada, marcant perfil, de cadascun dels tres partits amb vista a les eleccions generals, amb la negociació del pressupost general de l'Estat per al 2008 a mig camí. L'horitzó electoral també pot ajudar a entendre la duresa amb què ICV i sobretot ERC es van referir precisament a la compareixença de la ministra de Foment al Congrés, prevista per dimarts. El portaveu d'IU-ICV, Joan Herrera, va etzibar que Álvarez ha quedat en evidència en atribuir a l'AVE tots els problemes dels trens de rodalies quan «hores després es va col·lapsar la xarxa per unes tempestes d'estiu». Per dimarts, els ecosocialistes demanaran «solucions concretes» o que la ministra «assumeixi tota la responsabilitat». És a dir, que dimiteixi, condició irrenunciable que posa ERC «perquè Zapatero torni a ser creïble». «La seva demagògia i el seu fum tenen data de caducitat», va dir el portaveu republicà al Congrés, Joan Tardà, que va recordar que el seu partit ja ha demanat dues vegades la dimissió de la titular de Foment «per incompetència política». Així, tant ICV-IU i ERC, com CiU i el PP, podrien votar a favor d'una hipotètica reprovació a la ministra i fer efectiva a mitges l'ofensiva convergent, tot i que els caldria els vots del PNB o d'alguna de les formacions del grup mixt per arribar a la majoria absoluta. Els socialistes podrien quedar-se sols, per més que ahir el seu portaveu, Diego López Garrido, demanés novament disculpes als ciutadans catalans i assegurés que mai el govern central havia invertit tant com ara. També és partidari de fer cessar la ministra Ciutadans, que demana «nous responsables polítics» un cop «la paciència ja està esgotada», segons va expressar el diputat José Domingo. De moment, dimarts Álvarez donarà explicacions sobre el funcionament de les infraestructures catalanes en general i no solament sobre Renfe. Una predisposició que coincideix amb el que li demanava el PP, que ahir, mitjançant el seu secretari general, Ángel Acebes, va reclamar a Zapatero que faci dimitir Álvarez com a primera mesura per pal·liar el «mal funcionament» dels serveis públics a Catalunya. Sobre la primera aturada greu de l'estiu, la de l'apagada elèctrica que va patir Barcelona, és ICV-IU la que ha presentat una proposició no de llei perquè s'obri una investigació sobre el compliment de les companyies elèctriques pel que fa a la continuïtat i la qualitat del subministrament. Respecte a les empreses públiques amb estructures estatals, com ara Renfe i Aena, va ser el conseller d'Economia i Finances, Antoni Castells, qui es va mostrar crític cap a la falta d'«interès» d'aquestes respecte a les millores necessàries a Catalunya. En declaracions a TV3, va admetre que «la negociació és complicada» i va exigir que es compleixi la disposició de l'Estatut en matèria d'inversió de l'Estat, motiu pel que va demanar «voluntat política». |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|