divendres, 10 d'agost de 2007 > La Generalitat planeja crear una nova operadora de trens per gestionar Rodalies
Nadal adverteix que l'Estat haurà de traspassar-li els diners que preveia invertir a Renfe en el contracte programa vigent
XAVIER MIRÓ ACN.
Barcelona El govern preveu crear una nova operadora de trens per gestionar les Rodalies i els serveis regionals catalans que avui presta Renfe i sembla descartar així fer-ho a través de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). El conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, defensava ahir que, probablement, el camí més fàcil per abordar el traspàs pactat a l'Estatut és fer la transferència directa de Rodalies a una segona operadora de trens que haurà de crear la Generalitat. Això sí, el conseller deixa clar que hi ha dues condicions prèvies que exposarà en la primera reunió de la ponència tècnica del 10 de setembre: el manteniment de la inversió d'Adif per reformar la infraestructura i el traspàs a la nova empresa dels diners compromesos per l'Estat amb Renfe.
+ Els passatgers s'encabien com podien en un tren al Clot amb els canvis recents a les línies de Rodalies. Foto: RITA LAMSDORFF.
|
El govern vol crear un nou organisme ferroviari per gestionar els serveis de Rodalies i els regionals catalans que avui presta Renfe i sembla descartar així fer-ho a través de Ferrocarrils de la Generalitat, segons explicava ahir des d'Alp el conseller de Política Territorial. Per Nadal, el camí més pràctic per al traspàs del servei a Catalunya és fer-lo de manera directa a una nova operadora que la Generalitat haurà de crear. Ara bé, tenint en compte el deteriorament demostrat de la infraestructura de vies i dels trens més envellits de Renfe, el govern català posarà sobre la taula a l'executiu espanyol dues condicions prèvies en la primera reunió sobre la transferència que es farà el 10 de setembre. L'organisme estatal Adif, responsable de la infraestructura ferroviària espanyola, haurà de continuar invertint el que tenia previst els propers anys a la xarxa de trens catalana per modernitzar-la i evitar les avaries que s'hi produeixen de manera contínua pel seu deteriorament. Nadal deixa clar que la competència de les vies i les instal·lacions ferroviàries continuarà en mans d'Adif però afegeix que el govern vol estar segur que els trens que gestionarà circulen sobre una xarxa que es renova i modernitza «en infraestructura, vies, enclavaments i senyalització, amb totes les millores que calgui per donar un servei adequat». I, en segon lloc, el govern espanyol també haurà de traspassar a la nova empresa ferroviària de la Generalitat els diners que té compromesos per contracte amb Renfe per al manteniment i la compra de nous trens i tecnologies els propers anys. «Només sobre la base d'aquestes condicions hem d'estar en disposició d'assumir el servei de Rodalies», afirmava ahir el conseller. En aquest sentit, cal recordar que Renfe continuarà prestant el servei a Catalunya fins al 2010, l'any en què es liberalitzarà, de manera que, aleshores, la Generalitat es podria plantejar deixar fora de la xarxa catalana la companyia espanyola, un extrem que el govern no descarta si es considera que Renfe no ha fet el salt qualitatiu que se li reclama. D'altra banda, des de la ràdio pública catalana també s'informava ahir que el govern de Montilla té la intenció d'establir un període de transició abans d'assumir en exclusiva Rodalies, de manera que, inicialment, el servei el prestarien conjuntament Estat i Generalitat. Probablement el govern no vol arriscar-se a assumir en exclusiva, a partir del gener com va anunciar el president Zapatero, un servei que s'ha demostrat en mal estat.
|