| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 12 d'abril de 2025


dijous, 9 d'agost de 2007
>

Els Mossos diuen als transportistes que no es queixin tant de les multes i que vagin a la llei

Han inspeccionat 7.000 vehicles de transport i han posat 400 denúncies

el contrapunt

TURA SOLER / XAVIER PI ACN.
El cap de l'àrea regional de Trànsit de Girona, el sotsinspector Jaume Franco, ha demanat als transportistes i conductors d'autocars gironins que aparquin les queixes per les denúncies i facin autocrítica i vetllin perquè camioners i xofers vagin a la llei, respectin el temps de conducció i descans i portin la documentació en regla. Durant el primer semestre del 2007, els Mossos han inspeccionat 7.000 autocars i camions, i han interposat més de 400 denúncies en matèria de transports.


+ Un mosso inspecciona la documentació d'un camioner a la Jonquera. Foto: LLUÍS SERRAT
Té raó Jaume Franco quan diu que els xofers de camions i autocars han de respectar les hores de descans per evitar quedar-se adormits al volant i, de rebot, provocar alguna catàstrofe. Però el que no s'entén és per què es posa tant de zel a atrapar i multar els xofers que han superat el temps de conducció i, en canvi, a altres professionals que també es guanyen la vida transportant gent amunt i avall, i precisament persones malaltes o accidentades, com són els conductors dels vehicles medicalitzats, se'ls obligui a complir torns de 24 hores i, en conseqüència, a haver-se de posar al volant carregats de son. Paradoxes de la vida.

El cap de Trànsit a les comarques gironines ha posat fre a les crítiques que fan als Mossos les associacions de transport per carretera. Aquestes entitats es lamenten que els agents exerceixen una «pressió excessiva» sobre els conductors i que les sancions que s'imposen a Catalunya són molt més elevades que a altres països, com ara França.

Segons Jaume Franco, però, voler donar les culpes d'aquesta situació als Mossos no és res més que buscar-se «falses excuses». Franco diu que «no es pot fer cap sacrifici en matèria de seguretat del trànsit», i que els controls que es porten a terme tant a camions com a autobusos s'emmarquen dins aquest objectiu de seguretat.

Diàriament, per les comarques gironines circulen entre 6.000 i 10.000 vehicles de transport de mercaderies, que es concentren principalment a l'N-II i a l'AP-7. «És important, doncs, fer controls per veure si es respecta la normativa de temps de conducció i descans, i si el vehicle té els permisos en regla», afirma Franco. Durant el primer semestre d'any, els Mossos han fet 7.053 controls a camions i a autocars que circulaven per les comarques gironines. Els punts de control s'han establert en zones com ara la Jonquera i la sortida 9 de l'AP-7 a Maçanet de la Selva –per a camions– i en carreteres properes a zones turístiques com Lloret de Mar o Platja d'Aro –en el cas dels autobusos.



UN 6% DE SANCIONATS
En aquests sis mesos, els agents han interposat un total de 229 denúncies relacionades amb documentació, i 196 per falta o reducció del temps de descans diari establert. Traslladada en percentatges, la xifra anterior suposa que només un 6% de les inspeccions han acabat en sanció.

«La quantitat de vehicles que es controlen és un percentatge molt petit en comparació amb els que circulen cada dia. Penso que el discurs de dir que els Mossos d'Esquadra pressionen molt els camioners i transportistes amb controls i denúncies no és vàlid; el que cal és buscar altres mecanismes i mitjans per resoldre la situació que no tinguin a veure amb la seguretat.»



MULTES MÉS CARES
En aquest sentit, Jaume Franco admet que les sancions que s'imposen a Catalunya són més elevades que les d'altres països, «però això es deu a un canvi en la modificació del reglament general de transports, un tema en el qual els Mossos no tenim competències».

COMPLIR ELS DESCANSOS
Franco ha demanat a les entitats de transportistes i conductors que vetllin perquè els seus associats compleixin la normativa. «El sector s'ha de mentalitzar que cal complir la normativa, i que els conductors tenen dret a unes hores de descans després de passar molta estona al volant; sinó, es pot posar en perill la vida dels passatgers o dels altres usuaris de la via», ressalta.

Franco demana al sector que faci autocrítica i que se sigui curós en el moment en què s'hagi de contractar un servei de transport de mercaderies o un autocar de passatgers. «Per exemple, les agències de viatges han de garantir, quan contracten un servei, que l'empresa tingui els permisos i les llicències en regla, i que adquireixi el compromís que els conductors respectaran la normativa», concreta el cap dels Mossos de Trànsit.

A les comarques gironines els Mossos d'Esquadra disposen d'un grup especialitzat en matèria de transports. El formen cinc agents, que estan al dia de la normativa de transports, i que són els qui porten a terme els controls a camions i autobusos que es fan a les vies gironines.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.
L'Agència de la Qualitat d'Internet