| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 22 de novembre de 2024


dijous, 9 d'agost de 2007
>

Els llamps també estan contra Renfe

Vuit de les nou incidències que van afectar ahir la xarxa van ser conseqüència la pluja, segons la companyia ferroviària

PAULA MERCADÉ. Barcelona
Renfe ahir va tornar a oferir un mal servei. Aquest cop, com a conseqüència de nou incidències a la xarxa, vuit de les quals van ser provocades per les «fortes trombes d'aigua que van caure a la matinada», asseguraven directius de Renfe i de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), organisme responsable del manteniment de les línies. Només una de les avaries, afegien, va ser provocada per les obres del tren d'alta velocitat (TAV) a l'estació de Sants. El reguitzell d'incidències va afectar un total de 182 trens i 33.100 usuaris de rodalies, mitjana i llarga distància, segons els càlculs de Renfe. «Les avaries haurien perjudicat molts més clients si no s'hagués produït en temps estival», reconeixia el president de Rodalies, Miguel Ángel Remacha.


 Foto: A. PUIG

+ Usuaris de Renfe esperaven ahir a Sants que passés els seu tren que anava amb retard per culpa de les avaries. Foto: A. PUIG

El servei de Renfe a Catalunya respon malament a les visites i promeses d'inversions fetes pels màxims responsables del govern de Madrid. El dia després de la visita del president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, uns 400 passatgers van quedar atrapats gairebé tres hores en un comboi de rodalies. La incidència desgavellava, divendres passat, tota la xarxa. Ahir al matí no havien passat ni 24 hores de la visita de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, i el servei ferroviari de Renfe va tornar a submergir-se en el caos. El Servei Meteorològic de Catalunya no va qualificar d'excepcionals les pluges que van caure durant la matinada de dimecres. Tot i això, vuit de les nou incidències que van tornar a fuetejar la xarxa van ser conseqüència «de la forta tromba d'aigua», assegurava el director de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), Antonio González Marín. També va apel·lar a «la mala sort» per justificar el reguitzell d'avaries, ja que la «infraestructura té sistemes de protecció semblants als dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya», que no va registrar retards. Va afegir-hi, però, que la xarxa de Renfe té «més quilòmetres de línies» i que allà on es van detectar les incidències com a conseqüència del mal temps no hi arriba Ferrocarrils. O potser només plovia sobre les instal·lacions de Renfe, perquè l'estació de Cerdanyola, on, segons l'Adif, va caure la catenària per la tempesta d'estiu, és a tocar de la línia que va a Sabadell de Ferrocarrils de la Generalitat, on el servei no es va haver d'interrompre en cap moment.

Les descàrregues elèctriques dels llamps, les inundacions d'alguns trams de via i la falta de subministrament elèctric per part de Fecsa-Endesa són alguns dels motius tècnics que van esgrimir des de l'Adif per explicar les incidències. Els càlculs de Renfe eren que les avaries van afectar un total de 182 trens (120 de rodalies, 40 de regionals i 22 de llarga distància). Traduït en nombre de passatgers són, segons Renfe, 33.100 persones. Les avaries, però, «haurien perjudicat molts més clients si no s'hagués produït en temps estival», reconeixia el president de Rodalies, Miguel Ángel Remacha. Dels 60 autobusos que la companyia té per casos d'emergència en va fer servir 54. Uns per fer el tram de Granollers a Cardedeu i els altres de Cerdanyola del Vallès a Cerdanyola Universitat; també hi havia vehicles cobrint la línia C10 de l'aeroport fins a les 11 del matí.

En aquesta ocasió l'empresa ferroviària va evitar quantificar els retards. Un portaveu deia, de manera orientativa, que es tractava de demores de més d'una hora en els trens de mitjana distància. La realitat va tornar a superar les expectatives de l'empresa, ja que alguns trens provinents de Girona van tenir, al matí, retards de tres hores i els de Tarragona, de fins una hora. Amb aquest panorama, els passatgers no volien ni sentir nomenar la paraula «paciència» feta servir, una vegada més per la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, en la seva visita llampec.



EL PITJOR TRAÇAT POSSIBLE
Tot i que només una de les avaries d'ahir va ser conseqüència de les obres del TAV, González Marín va reconèixer que el traçat de la línia d'alta velocitat des del Prat de Llobregat fins a Sants «és el pitjor possible» ja que les obres s'han de fer en una àrea propera a la xarxa de rodalies i en una estació, Sants, per on passen mil trens al dia. Va recordar que, tot i les dificultats, Foment va decidir tirar endavant aquest projecte, sense interrompre cap servei, perquè també beneficiaria a rodalies.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>«Això sembla Calcuta»

>«No respecten els drets de ningú»

>S'ha acabat la paciència

>Dues hores de Montcada al Clot

>Renfe s'ofega en un got d'aigua

>La crisi de les infraestructures marca l'aniversari de l'entrada en vigor de l'Estatut

>Zaragoza indica que «cal que les coses funcionin, no dimissions»

>CiU insta els partits catalans a fer un front comú per a la dimissió d'Álvarez

>«Agafin mitjans alternatius»

>L'avaria dispara la demanda per anar en bus a Barcelona

>Resignació a Girona

>Molts turistes a Figueres

>«En sis anys no he arribat mai puntual»

>Renfe continua negada

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.