Gairebé cada vegada que el president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, ve de visita a Catalunya hi ha una avaria a Renfe. Casualitat? No. Dia sí, dia també hi ha una incidència a la xarxa ferroviària que provoca retards a Rodalies, mitjana i llarga distància. A vegades només és en algun d'aquests serveis. Sovint, però, l'afectació repercuteix en els tres a la vegada.
Zapatero arribava a Barcelona l'1 de març passat per visitar les obres de la nova terminal de l'aeroport. La nit abans, la del 28 de febrer, totes les línies de Rodalies van anar amb retard des de les vuit del vespre fins a l'acabament del servei. Els usuaris van perdre la paciència i alguns, fins i tot, van ocupar les vies de Passeig de Gràcia. Renfe i l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), responsable del manteniment de la xarxa, van denunciar que les demores eren conseqüència de tres possibles sabotatges. En menys de 24, les companyies van reduir a un el nombre de sabotatges i a dia d'avui encara ningú ha aclarit què va passar perquè «encara s'està investigant», diuen des d'Adif.
La visita d'ahir de Zapatero va tornar a coincidir amb una jornada de retards a Renfe, la quarta en menys de set dies. Aquest cop, una avaria en un cable de subministrament elèctric prop de l'estació de Passeig de Gràcia va provocar que deixés de funcionar el sistema de senyalització entre aquesta parada i el Clot i que s'espatllés el canvi d'agulles de l'estació de França. Tot això no es va poder reparar fins a dos quarts d'onze del matí i fins llavors els trens de la C2 nord així com els de mitjana distància que enllacen Barcelona i Girona van tenir retards d'uns 15 minuts de mitjana, segons la companyia. La línia de l'aeroport també va quedar interrompuda i un servei d'autobusos va fer aquest trajecte fins a dos quarts d'onze del matí. A més, cal afegir-hi una avaria en un tren que a les 5 i 25 minuts sortia de Sants cap a Portbou. Els passatgers d'aquest comboi van arribar una hora i mitja més tard del previst al seu destí.