El director de Rodalies Barcelona, Miguel Ángel Remacha, va assegurar la setmana passada que les restriccions que van començar el dia 28 de juliol a les línies C1, C3, C4 i C7 com a conseqüència de la nova fase d'obres del tren d'alta velocitat (TAV) a Sants afectarien «mínimament» la capacitat dels trens. Tot i haver-hi menys combois cobrint les quatre línies afectades pels treballs, la companyia podria fer front a la demanda que decreix a l'estiu perquè es fan menys desplaçaments per motius laborals o d'estudi. Enguany l'oferta «serà similar a la d'altres períodes estivals», assegurava. Mai abans excepte com a conseqüència d'algunes de les avaries sonades que ha tingut l'empresa ferroviària s'havia vist una imatge com la que oferia ahir l'estació del Clot de Renfe. Les andanes estaven atapeïdes de gent que intentava pujar a un tren les portes del qual es tancaven amb dificultat. Només hauria faltat que algun empleat de Renfe empenyés els usuaris cap a dins els combois perquè l'escena fos idèntica a les que es viuen cada dia al metro del Japó. «La companyia ofereix un servei lamentable, els passatgers van com en llaunes de sardines, ben comprimits», deia amb tota franquesa una de les treballadores d'atenció al client de Renfe. Quan arribava un tren carregat de passatgers, les aglomeracions de les andanes de l'estació es repetien als passadissos que enllacen amb la línia 1 i 2 del metro. Personal de seguretat i de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) coordinats amb els treballadors de Renfe intentaven posar ordre a la riuada de gent. Els barraven el pas amb tanques portàtils per evitar que tothom accedís de cop a les andanes del suburbà. La impaciència dels usuaris, però, que volien agafar el metro per arribar finalment al seu destí, superava el grau de fermesa dels treballadors, que cansats de les impertinències dels clients, obrien sense gaires dificultat les improvisades barreres de contenció.
PERSONAL POC PREPARAT
Renfe assegurava ahir que les 66 persones que s'han incorporat a la plantilla d'atenció a l'usuari han rebut «formació bàsica sobre el nou mapa de Rodalies amb els enllaços que poden fer els usuaris». Tot i això, un dels empleats que només feia tres dies que treballaven lamentava no haver fet cap curs de formació per atendre bé els clients desorientats. Equipat amb samarreta i gorra vermelles, consultava incansablement el mapa de la xarxa per intentar no enganyar els usuaris. «La majoria de gent arriba aquí, a l'estació del Clot, amb xancletes i para-sol i pregunta: per anar a la platja? Ens cansem de respondre aquesta qüestió!», explicava. A vegades, però, les respostes no eren correctes i algú enviava un passatger a l'estació que no tocava. En Francisco García es queixava de l'estona que havia perdut. Des de plaça Catalunya li havien dit que havia d'anar amb metro al Clot per agafar la línia C3 cap a Vic. Però, un cop al Clot, havia vist que havia de tornar a agafar el metro per anar fins a Sant Andreu Arenal.
La informació que donava la plantilla d'atenció al client s'acompanyava de grans planells de porexpan amb els nous recorreguts de les línies. Alguns dels mapes gegants estaven desmuntats tot i tenir només tres dies de vida. Renfe també ha col·locat adhesius al terra indicant els possibles enllaços amb altres mitjans de transport com ara el metro. Pel servei de megafonia es repetien missatges d'informació de les restriccions. Primer en castellà, després en català i per acabar en un anglès inintel·ligible. Pels altaveus, però, no s'explicaven les incidències a la xarxa. Un tren avariat a la C4 va provocar retards de 20 minuts de mitjana en 12 combois, segons Renfe. La versió dels usuaris un altre cop era diferent i asseguraven que les demores havien arribat, en alguns casos, als 40 minuts.