| |||||
|
dissabte, 28 de juliol de 2007 > Punt i a part. L'Estat encara no ha recuperat els 7,4 milions que va perdre amb la vaga del Prat
Un any després de la jornada negra en què es va paralitzar l'aeroport, els sindicats afirmen que la situació laboral és pitjorROSA M. BRAVO PAULA MERCADÉ. El Prat de Llobregat Avui es compleix un any de la vaga que va col·lapsar l'aeroport del Prat, que va fer cancel·lar 544 vols i va deixar 100.000 passatgers a terra. Davant la indignació ciutadana, les administracions van anunciar un seguit de mesures sancionadores contra Iberia i els vaguistes. Un any més tard, l'Estat no ha recuperat els 7,4 milions d'euros que va perdre en forma d'indemnitzacions a part del afectats, de serveis de menjar i neteja i d'hores extra del personal. Hi ha un procés judicial obert contra Iberia i un altre contra 60 vaguistes, que poden arribar a afrontar penes de vuit anys de presó. I, en l'últim any, els sindicats denuncien que l'entrada en escena de tres noves empreses de servei de terra ha empitjorat molt la situació laboral.
El 28 de juliol del 2006 es va viure al Prat una jornada negra que va deixar tothom bocabadat davant del fet insòlit que els treballadors del servei de terra es neguessin a treballar després que Iberia perdés la concessió del handling , l'assistència a terra a passatgers, aeronaus i mercaderies. La vaga es va qualificar de salvatge i il·legal perquè no s'havia convocat prèviament i no es van establir serveis mínims, fet que va sumir l'aeroport en el caos. 100.000 passatgers van quedar afectats, i l'Estat es va oferir a avançar indemnitzacions als passatgers a través d'Aena, l'organisme públic que gestiona els aeroports: 250 euros per vol cancel·lat i 180 euros per equipatge perdut. A hores d'ara, Aena ha tramitat 20.169 expedients, dels quals 3.264 han estat rebutjats perquè no compleixen els requisits i s'han pagat 16.905. En total, l'Estat ha hagut d'avançar 4.265.420 euros. A banda, cal tenir en compte que 25.304 afectats van reclamar a Aena i no van acceptar les indemnitzacions avançades per l'Estat perquè les seves pèrdues van ser més grans. A més de les despeses per les indemnitzacions, Aena va deixar d'ingressar 714.279 euros per les taxes aeroportuàries de 544 vols, i va pagar 505.768 euros per subministrament de menjar a passatgers i reforços als serveis de neteja i 4,3 milions per les hores extraordinàries del personal d'Aena un cop es va acabar la vaga. Aena ha denunciat Iberia i s'ha obert un procés judicial contra la companyia, que encara està en tràmit, pels perjudicis econòmics. Encara no s'ha dictat cap sentència en aquest sentit, i Iberia no ha hagut de fer front a cap pagament. Aena no ha precisat si ha reclamat a Iberia el total dels 7,4 milions. Iberia, al seu torn, ha castigat 61 treballadors sense feina ni sou amb sancions de 16, 45 i 60 dies. Ja han complert la multa 40 treballadors, mentre que les altres s'han retirat per defectes de forma. Tots els empleats sancionats han recorregut contra les multes i, de moment, un jutjat social de Barcelona ha donat la raó a un dels treballadors i ha obligat Iberia a pagar-li i cotitzar els 45 dies de la sanció inicial. A banda de les sancions laborals, el jutjat d'Instrucció número 1 del Prat ha obert un procés judicial contra part dels participants en la vaga. De moment, la Guàrdia Civil ha pres declaració a 180 empleats, i d'aquests, 60 han hagut de donar explicacions a la jutgessa, que ha arxivat la resta de diligències perquè no ha vist indicis que haguessin ocupat les pistes. No es preveu que més persones hagin de declarar. Ara cal veure què decideix la jutgessa i si els jutjarà per sedició, resistència a l'autoritat i desordres públics. La de sedició és l'acusació més greu, ja que el que es considera alçament preparat contra l'autoritat establerta està castigat amb presó, amb penes d'entre vuit i deu anys. L'AEROPORT, UN ANY DESPRÉS. A la fotografia de dalt es poden veure alguns dels centenars de passatgers als quals la vaga salvatge dels treballadors de handling del Prat els agafava per sorpresa el 28 de juliol de l'any passat. Aquell divendres, el primer dia de l'operació sortida de les vacances d'agost, els empleats d'Iberia ocupaven les pistes després que en una assemblea se'ls comuniqués que la companyia havia perdut la concessió del servei de terra i no sabien en quines condicions laborals quedarien. La queixa espontània dels treballadors va provocar el caos a totes les terminals de l'aeroport del Prat. Els passatgers esperaven saber si s'enlairaria i quan ho faria el seu avió amb què la majoria havien de començar les seves vacances. A mesura que passaven les hores i ningú els informava del que passava, els passatgers van convertir l'espera en crispació. Un estat que es va accentuar perquè molts, fins i tot els que viatjaven amb nens petits, van haver d'estar 24 hores mal dormint a l'aeroport fins que va sortir el seu avió. No eren pocs els que viatjaven amb nens perquè els era més còmode que anar amb tren. La imatge de baix és d'ahir i contrasta amb la de fa un any. Tot i que hi havia algunes cues, no es podien comparar amb les provocades per la vaga salvatge. Ahir, senzillament, començava l'operació sortida de les vacances. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|