Eren quarts de nou del vespre quan el secretari de Seguretat del govern, Joan Delort, agraïa la «responsabilitat» exhibida pels ciutadans durant una de les jornades més crítiques que ha viscut Barcelona en els últims temps. Responsabilitat que, segons Delort, va permetre que, malgrat haver tingut tot el dia la majoria de les cruïlles de la ciutat sense semàfors, la jornada s'hagués saldat amb una accidentalitat fins i tot menor que la d'un dia normal. Delort compareixia amb les tinents d'alcalde de Medi Ambient i Serveis Urbans, Imma Mayol, i de Prevenció, Seguretat i Mobilitat, Assumpta Escarp, i demanava que es mantingués la calma també durant una nit, en què el repte del trànsit donava pas al de la seguretat, i que pintava llarga per a molts veïns de diversos barris de Gràcia, Horta-Guinardó, l'Eixample, les Corts i Sarrià-Sant Gervasi que s'han hagut d'encomanar a les espelmes. Delort va anunciar el desplegament de 200 patrulles de la Guàrdia Urbana i els Mossos d'Esquadra, a les quals, de manera excepcional, se'ls va donar la consigna d'atendre indistintament qualsevol incidència, encara que en circumstàncies normals no fos de la seva competència.
La nit, però, començava calenta. En el moment de tancar aquesta edició, ja hi havia hagut diverses casserolades als barris de Navas, el Clos, Sagrada Família i Gràcia, informa Europa Press, i un grup de veïns havia tallat l'avinguda Maragall per protestar.
El desplegament conjunt va ser una de les mesures del pla d'emergència que l'Ajuntament va activar a les 11 del matí, pocs minuts després que un cable de 110.000 volts caigués sobre la subestació que Red Eléctrica de España té al barri de Collblanc de l'Hospitalet i provoqués l'apagada més important que es recorda a la capital catalana. L'accident –des del principi es va descartat la possibilitat d'un sabotatge– va desencadenar una sèrie d'avaries gairebé simultànies en quatre subestacions més a Barcelona, i va deixar a les fosques alguns barris de l'Hospitalet i Esplugues, i gran part del territori barceloní. En total, 300.000 afectats, la majoria a Barcelona, on n'hi ha 900.000. Les subestacions afectades van ser les de Sants, les Corts, Urgell i el passeig Maragall. Les dues primeres, com la de Collblanc, van ser reparades al matí, però la d'Urgell, que dóna servei a 30.000 abonats, i la de Maragall, que en serveix 80.000 més i que es va incendiar, continuen desmanegades. La primera podria quedar reparada aquest matí. Això, sí es compleixen les previsions d'ahir a la nit, perquè les del migdia, quan es va anunciar que podria quedar reparada «en quatre o cinc hores», no es van complir. El motiu, que en una segona inspecció, a la tarda, es va detectat «un segon empalmament afectat» que se sumava al trobat al matí. Pel que fa a la de Maragall, la cosa sembla que va per llarg. Per això els tècnics treballen en alternatives, com ara desviar corrent des d'altres subestacions properes o portar grups electrògens per garantir el subministrament de manera provisional.
Ahir, però, els generadors alternatius disponibles –fins i tot el ministeri de Defensa en va oferir els seus– van tenir com a destins prioritaris els hospitals, tots els quals, públics i privats, tenien ahir al vespre garantit el subministrament, segons Mayol, i altres equipaments de primera necessitat, com ara els geriàtrics.
La interrupció del flux elèctric va col·lapsar la ciutat, sobretot al matí, en molts sentits –fins i tot va afectar 130 estacions base de telefonia mòbil de Telefónica–, però on les conseqüències van ser més evidents va ser en la xarxa viària, perquè amb el 70 per cent dels semàfors apagats, algunes de les cruïlles dels eixos principals es van convertir en un veritable campi qui pugui. Si compten que a Barcelona hi ha 1.621 cruïlles regulades amb semàfors es poden fer una idea de la dimensió i les conseqüències d'aquesta desconnexió semafòrica massiva.
Menys problemes va donar el transport públic. Els usuaris del Trambaix, sense servei entre les 11 del matí i la 1 del migdia, es van endur la pitjor part. I curiosament, ahir va ser Renfe la que va funcionar bé, perquè tant els Ferrocarrils de la Generalitat com la xarxa de metro van patir els efectes de l'apagada, tot i que en el cas del metro l'afectació no va passar del quart d'hora.