Youtube registrava ahir a la tarda 304.418 visites al videoclip de No tinc temps, que el bisbalenc Mazoni va penjar a la videoteca més gran del món; 85.127 del Verigut una de les cançons de l'estiu, del menorquí Miquel Mariano; 44.538 del duet de Boig per tu entre Sau i Luz Casal, i 16.078 del Bon dia. El portal My Space, un lloc web gratuït d'interacció entre músics amb delegació estatal des de fa dos mesos, ja és un recurs que pràcticament cap músic menysprea. Molts grups, animats per la cada cop més potent opció de l'autoedició, es donen a conèixer abans a la xarxa que als mitjans de comunicació tradicionals. Bandes com ara La Troba Kung-Fú i Dijous Paella, casos paradigmàtics de com penjar els discos a la xarxa pot beneficiar les bandes, que s'han vist recompensades amb un bon nombre d'actuacions en directe. Discogràfiques del país com ara Música Global, Propaganda pel Fet!, Picap, Discmedi i K Indústria Cultural s'han afanyat a digitalitzar gran part del seu catàleg per tal de distribuir-lo a través de les principals botigues electròniques Itunes, MSN Music, Napster... i, de retruc, aconseguir que la seva música tingui una projecció internacional impensable només fa uns anys.
D'internet, en definitiva, és d'on s'extreuen les dades més positives de l'Anuari 2007 de la Música i l'Espectacle als Països Catalans, que edita el Grup Enderrock i l'Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya. «És un tsunami [el de la digitalització] que ens cau a sobre, de manera que volem acompanyar les discogràfiques en la migració cap al terreny digital», assenyalava ahir com a prioritat Eduard Voltas, secretari de Cultura de la Generalitat.
MENYS DISCOS VENUTS
Com sempre, però, l'Anuari de la Música es pot veure com un got mig ple o com un got mig buit. Si volem ser pessimistes, no s'ha de passar per alt que en només quatre anys la venda de discos ha caigut un 35% a Catalunya, i que la venda de Vale Music (el segell català que venia més: un 62% del total) a Universal Music Group, la multinacional més gran del món, ha significat la pèrdua de pes a l'Estat espanyol de les discogràfiques catalanes. Si volem ser optimistes, cal assenyalar que els segells independents van facturar per valor de 30 milions d'euros el 2006 (millorant un 7% els resultats), que sis produccions en català van tenir unes vendes de més de 15.000 còpies i que quinze artistes dels Països Catalans van vendre 40.000 còpies a tot l'Estat.