| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 26 de novembre de 2024


dimecres, 11 de juliol de 2007
>

El límit de 80 km/h a l'àrea de Barcelona entrarà en vigor a la tardor

Recomanaran els 90 km/h a la segona corona però el 2009 s'hi limitarà la velocitat segons la congestió i la contaminació

EMMA ANSOLA. Barcelona
El govern va aprovar ahir el decret que prohibirà circular a més de 80 quilòmetres per hora a l'àrea de Barcelona i recomanarà fer-ho a 90 en les vies ràpides de la segona corona metropolitana. Aquesta norma podria entrar en vigor a la tardor, un cop s'instal·lin els senyals de trànsit i es porti a terme una campanya de sensibilització entre la població. Les mesures formen part del pla d'actuació contra la contaminació atmosfèrica impulsat pel Departament de Medi Ambient i que inclou un paquet de 73 mesures que, a més a més del transport, afectaran activitats industrials i energètiques, i l'àmbit domèstic. A partir del 2009, la velocitat de circulació a la segona corona metropolitana es gestionarà d'acord amb els nivells de contaminació, la congestió i la seguretat.


El límit màxim de 80 quilòmetres per hora afectarà, de moment, l'àrea de Barcelona, un àmbit format per setze municipis que, fa un any i mig, van ser declarats de protecció especial pels alts nivells de contaminació atmosfèrica a causa del trànsit. La mesura, però, no entrarà en vigor fins a la tardor, ja que a partir de la publicació del decret –aprovat ahir pel govern– en el DOGC, el Departament de Medi Ambient requerirà als titulars de les vies afectades la instal·lació dels senyals que faran obligatòria aquesta mesura. Les carreteres són la C-31, la C-32 i la C-16, totes tres de la Generalitat i administrades pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques; l'A-2, propietat de l'Estat, i les vies B-24, B-20 i B-10, la titularitat de les quals és dels ajuntaments i de l'Estat. A més de la instal·lació dels senyals, el conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, va anunciar l'inici de campanyes de sensibilització adreçades als conductors per conscienciar de la necessitat de la nova mesura. «Es tracta d'un pla per protegir la salut de les persones», va remarcar el conseller. La mesura també obligarà a variar els sensors dels radars actuals i a instal·lar-ne de nous.

La limitació de la velocitat és una de les 73 mesures que formen part del pla d'actuacions contra la contaminació atmosfèrica atès que el transport és la causa principal dels alts nivells de pol·lució a la regió metropolitana, un àmbit format per quaranta municipis. És per aquesta raó que la limitació de velocitat tindrà una segona fase a partir del 2009, quan la recomanació de circular a 90 quilòmetres per hora a la segona corona metropolitana quedarà substituïda per una limitació de velocitat, que podrà variar entre els 80 i els 100 quilòmetres per hora, en funció de la seguretat, la congestió i la contaminació que es produeixi a les vies. Un dels obstacles que troba el govern a l'hora de gestionar el límit de velocitat en aquesta àrea és l'existència de diversos peatges, segons va reconèixer ahir el conseller de Medi Ambient i Habitatge. Amb tot, Francesc Baltasar va assenyalar que la contaminació en aquesta segona àrea no és tan alta com en la primera corona metropolitana.

La resta de mesures per reduir la contaminació atmosfèrica també afecten les activitats industrials –concretament vint-i-set empreses distribuïdes en el sector de les cimenteres, ceràmiques, vidreres i foneries–, les activitats de producció d'energia, el transport aeri i marítim –en concret el port i l'aeroport– i l'àmbit domèstic. Amb l'entrada en vigor del decret les empreses hauran de portar a terme les millores ambientals que s'inclouen en el decret, com ara la instal·lació de filtres, la renovació de la flota de vehicles, un pla de mobilitat i fins i tot facilitar el subministrament elèctric a vaixells i naus. Cada empresa té el seu termini per adaptar-se a les condicions que marca el decret, que, en tots els casos, ja han estat consensuades amb els responsables de les empreses. El pla d'actuació té un pressupost d'uns 279 milions d'euros.





Transport terrestre - Els plans de mobilitat a les ciutats han de reduir un 20% el trànsit a les vies ràpides
- Plans de mobilitat en els centres de treball de més de cinc-cents treballadors
- Regulació de la velocitat
- Substitució de vehicles pesants per d'altres amb gas natural

Port - Requeriments ambientals als camions que entren i surten del port
- Taxes amb exempcions per als vaixells menys contaminants
- Subministrament elèctric als vaixells

Aeroport - Subministrament elèctric a les naus

Activitats industrials i energètiques - Mesures concretes per aplicar en cada sector

Àmbit domèstic - Pla de renovació de calderes i escalfadors domèstics
- Renovació d'electrodomèstics
- Decret d'ecoeficiència en edificis
- Codi tècnic de l'edificació

Mesures de prevenció - Els plans d'ordenació urbanística hauran d'incorporar un balanç de les emissions de diòxids de nitrogen i partícules


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Fred a Palau

>Limiten a 80 km/h la circulació per l'àrea de Barcelona

>Medi Ambient prohibirà circular a més de 80 km/h a l'àrea de Barcelona a la tardor

>Medi Ambient prohibirà circular a més de 80 km/h a l'àrea de Barcelona a la tardor

>Limiten a 80 km/h la circulació per l'àrea de Barcelona

>Medi Ambient prohibirà circular a més de 80 km/h a l'àrea de Barcelona a la tardor

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.