L'Euromed hauria descarrilat perquè circulava a 120 quilòmetres per hora en un tram, prop de l'estació del Prat, on la velocitat màxima està limitada a 30. Des d'un primer moment, l'excés de velocitat era la hipòtesi amb què treballaven els màxims responsables de Renfe que van venir des de Madrid per donar compte del que havia passat. Al migdia, encara eren prudents i deien que havien de seguir les investigacions. A mitja tarda, però, el departament de premsa de Renfe assegurava que, segons la caixa negre del comboi, el maquinista havia superat quatre vegades la velocitat permesa i per això la companyia li va obrir un expedient. Hi afegien que ara s'estava investigant per què el conductor circulava a més velocitat i si havien fallat els sistemes de senyalització i de frenada d'emergència.
L'Euromed es dirigia a l'estació de Sant Andreu Comtal, on la companyia ferroviària té una base logística i anava sense passatge. L'únic ferit, doncs, va ser el conductor, que va ser traslladat a l'hospital de Bellvitge amb diverses contusions i donat d'alta hores més tard. El director de Renfe, José Salgueiro, va definir l'accident de «molt espectacular» i no va voler ni imaginar què hauria passat si el tren hagués portat viatgers.
En sortir de la via, l'Euromed va destruir 400 metres del sistema d'electrificació i 200 metres més de via que han quedat com «un paper estripat», segons un portaveu de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), ens de qui depèn el manteniment de la xarxa. Seran necessàries unes 50 hores de feina només per apartar de la via el tren de 10 vagons, uns 200 metres de llarg i 400 tones de pes. Per fer-ho s'han desplaçat a la zona més d'un centenar de tècnics i maquinària especialitzada: dos trens taller, dues grues de grans dimensions i tres de lleugeres. Quan els treballadors aconsegueixin treure el tren de la via on està encaixonat, podran reparar la infraestructura danyada. Els directius de Renfe reconeixien que les tasques de reparació duraran tot el cap de setmana i fins dilluns no es podrà recuperar la normalitat en el servei.
L'accident va inutilitzar dues línies de Rodalies: la C2 sud, entre Sants i Gavà, i la C10 que connecta Barcelona i l'aeroport. Aquests trajectes es cobreixen, des d'ahir al matí, amb un servei substitutori d'autobusos. En les altres línies, els retards eren de 15 minuts de mitjana, segons els responsables de prema de Renfe. Però la realitat, com sempre que hi ha una incidència a la xarxa ferroviària, supera les dades i alguns usuaris d'altres línies van patir retards superiors a una hora al llarg de tot el dia.
Ara, els trens de mitjana i llarga distància es desvien per Vilafranca, cosa que va provocar retards de fins a tres hores, segons Salgueiro. A Rodalies també hi ha canvis: a la C1, entre l'Hospitalet i Blanes, la freqüència de pas és de 15 minuts. A la C3, entre l'Hospitalet i Vic, els trens inicien i acaben el recorregut a Sant Andreu Arenal, on poden enllaçar amb la C4. Els trens de la C7 inicien el recorregut a Montcada-Bifurcació i enllacen amb la C4.
Com en totes les estacions de Rodalies, a la de Sant Adrià es van viure moments de caos conseqüència del descarrilament de l'Euromed. Però, per si els usuaris no en tenien prou, van tenir un altre ensurt. Els passatgers d'un tren van haver de sortir esperitats en veure que sortia fum d'un dels combois en què viatjaven. Portaveus de Renfe treien importància a aquest fet i asseguraven que no havia passat res. Ho comparaven «a quan cremes una mica el pneumàtic per haver pitjat el fre». Com en totes les estacions de Rodalies, a la de Sant Adrià es van viure moments de caos conseqüència del descarrilament de l'Euromed. Però, per si els usuaris no en tenien prou, van tenir un altre ensurt. Els passatgers d'un tren van haver de sortir esperitats en veure que sortia fum d'un dels combois en què viatjaven. Portaveus de Renfe treien importància a aquest fet i asseguraven que no havia passat res. Ho comparaven «a quan cremes una mica el pneumàtic per haver pitjat el fre». Com en totes les estacions de Rodalies, a la de Sant Adrià es van viure moments de caos conseqüència del descarrilament de l'Euromed. Però, per si els usuaris no en tenien prou, van tenir un altre ensurt. Els passatgers d'un tren van haver de sortir esperitats en veure que sortia fum d'un dels combois en què viatjaven. Portaveus de Renfe treien importància a aquest fet i asseguraven que no havia passat res. Ho comparaven «a quan cremes una mica el pneumàtic per haver pitjat el fre». Com en totes les estacions de Rodalies, a la de Sant Adrià es van viure moments de caos conseqüència del descarrilament de l'Euromed. Però, per si els usuaris no en tenien prou, van tenir un altre ensurt. Els passatgers d'un tren van haver de sortir esperitats en veure que sortia fum d'un dels combois en què viatjaven. Portaveus de Renfe treien importància a aquest fet i asseguraven que no havia passat res. Ho comparaven «a quan cremes una mica el pneumàtic per haver pitjat el fre». Com en totes les estacions de Rodalies, a la de Sant Adrià es van viure moments de caos conseqüència del descarrilament de l'Euromed. Però, per si els usuaris no en tenien prou, van tenir un altre ensurt. Els passatgers d'un tren van haver de sortir esperitats en veure que sortia fum d'un dels combois en què viatjaven. Portaveus de Renfe treien importància a aquest fet i asseguraven que no havia passat res. Ho comparaven «a quan cremes una mica el pneumàtic per haver pitjat el fre».